DRODZY RODZICE!
W zakładce „NAUCZANIE ZDALNE OD 25 MAJA” znajdują się ćwiczenia dla wszystkich grup.
Zachęcamy do realizacji ćwiczeń przez dzieci.
Pozdrawiamy serdecznie 😉
TEMAT „MOJA RODZINA”- 18- 22 maja
Witajcie Kochane Jeżyki!
Zbliża się niezwykłe święto- Dzień Mamy. Z tej okazji będziemy rozmawiać o Waszej Rodzinie. Jest to dobry czas na przejrzenie Waszego rodzinnego albumu ze zdjęciami i miłe wspomnienia.
Zachęcamy do nauki wiersza, który znajduje się w zakładce WIERSZYKI
Na początek prosimy Was o powtórzenie dni tygodnia oraz nazw miesięcy– pamiętacie ile ich jest? Zachęcamy do zaśpiewania piosenki o miesiącach.
Aktywność językowa:
Zastanówcie się i odpowiedzcie na pytanie- Co to jest rodzina?
Następnie posłuchajcie wiersza B.Formy „Moja rodzina” i odpowiedzcie na pytania, które są na końcu nagrania.
- Podzielcie na sylaby słowa związane z rodziną: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek.
- Spróbujcie ułożyć zdania ze słowami: rodzina, mama, tata, brat/ siostra.
Np. Moja mama ma piękną sukienkę.
- Weźcie udział w rodzinnym quizie- szczegóły znajdują się w pliku poniżej:
Quiz-rodzinny
Aktywność przyrodnicza:
W poprzednim tygodniu rozmawialiśmy o łące i jej mieszkańcach. Teraz zachęcamy Was do obejrzenia kwiatów łąkowych. Może któryś z nich będzie miłym prezentem dla Waszej Mamy w dniu jej święta.
Wprowadzenie litery ż, Ż:
- Spójrzcie na ilustrację. Czy znacie tę literę. To litera ż- drukowana i pisana, mała i wielka.
- Podzielcie na sylaby słowo ŻABA ( ża-ba) oraz na głoski ( ż-a-b- a)
- Popatrzcie na ilustrację i wskażcie wśród obrazków te nazwy, które zaczynają się na głoskę ż
- Wykonajcie zadanie w karcie pracy ( 5-latki- kp nr 4 str. 59), dla chętnych 4-latków zadanie z literą ż w pliku ( pokoloruj żabę oraz wszystkie litery ż w ramce)
Litera ż- z kodem
Aktywność muzyczna:
Zachęcamy Was do interpretacji paluszkowej znanej nam piosenki „Maszeruje wiosna”. Poniżej znajduje się plik z zapisem rytmu oraz film instruktażowy. Nagranie piosenki dostępne w zakładce „Piosenki i zabawy muzyczne”.
Maszeruje-wiosna-rytmizacja-paluszkowa
Aktywność ruchowa:
- Pomóżcie rodzicom w codziennych obowiązkach i pracach- pościelcie własne łóżko, nakryjcie do stołu, posprzątajcie pokój- będą to świetne ćwiczenia
- Stańcie na jednej nodze i narysujcie drugą nogą rysunek dla mamy i taty np. kwiatka, serduszko itp.
Aktywność matematyczna:
Ence pence- ile mam w drugiej ręce?
Zabawa przebiega w parze.
Potrzebne będą drobne przedmioty (guziki, mini cukierki, kamyki, zakrętki).
Pięciolatki mogą bawić się 8 przedmiotami, a czterolatki – sześcioma przedmiotami.
Jeden zawodnik w dowolny sposób zamyka w dłoniach ustaloną ilość przedmiotów.
Jeżeli jest to 6- w jednej dłoni może być np 1 przedmiot, wtedy zadaniem zgadującego jest udzielenie odpowiedzi – 5. Inne układy liczebności to ( 2 i 4, 3 i 3, 4 i 2, 5 i 1).
Sprawdzają poprawność obliczeń- doliczają przedmioty z drugiej ręki do wcześniej odkrytych przedmiotów.
Jest to zabawa utrwalająca dopełnianie do określonego zbioru.
W zależności od umiejętności liczenia- ilość przedmiotów można zmniejszyć lub zwiększyć.
Ważne jest, aby dziecko wiedziało do ilu ma dopełnić.
Można napisać cyfrę, która przypomni dziecku jaką ilością liczmanów dysponują zawodnicy w obu rękach razem.W zależności od rodzaju przedmiotów można je po zabawie matematycznej wykorzystać do dalszych aktywności.
Guziki – można pokazać, w jaki sposób przyszywa się je. Kamyki można pomalować.
Zakrętki mogą zamienić się w kolarzy, którzy będą ścigać się na trasie narysowanej na kartce lub na piasku na dworze. Ćwiczenie pstrykania usprawni umiejętność oceny użycia odpowiedniej siły.
Za mocno – za daleko przesunął się “kolarz”, za słabe pstryknięcie – nie przesunął się tam gdzie trzeba.
Głowy Jeżyków są pełne pomysłów, więc może sami będą chcieli rozwinąć rozpoczętą zabawę. A może po prostu zjedzą pyszne cukierki organizując przyjęcie dla swoich zabawek. Udanej zabawy.
Aktywność plastyczna:
Już za tydzień Święto Waszych Kochanych Mam. W tym roku będziecie upominek robić wspólnie z mamą, więc włóżcie w tę pracę dużo serca i uśmiechu
Potrzebne Wam będą:
- Kartka biała (najlepiej tekturowa)
- Farby lub kredki
- Słomka lub rulonik zrobiony z kartki/ gazety
- Klej
Odrysujcie swoją rączkę na kartce, pokolorujcie ją i ozdóbcie według własnego pomysłu. Następnie wytnijcie rączkę i przyklejcie do słomki lub ruloniku zrobionego z kartki. Na koniec doklejcie liście do łodygi.
Aktywność muzyczna:
Zachęcamy do utrwalenia piosenki, którą poznaliśmy w ubiegłym tygodniu „Majowa łąka” (w zakładce Piosenki i zabawy muzyczne). Może pamiętacie również piosenkę, której uczyliśmy się w ubiegłym roku dla mamy. Zaśpiewajcie refren swoim Kochanym Mamusiom w dniu ich święta:
Podsumowanie zajęć:
- Zachęcamy do gry interaktywnej „Ćwiczymy pamięć – rodzina”
GRA INTERAKTYWNA- ŁĄCZENIE CECH
GRA INTERAKTYWNA- KTO KIM JEST?
- Z klocków ułóżcie dla mamy kwiatka lub serce
Drodzy Rodzice!
5-LATKI
W miarę możliwości dziecka można uzupełniać karty pracy z książki nr 3 oraz nr 4 – str. 3-20. W tym tygodniu pracujemy na stronach od 26 do 31.
4-LATKI
W miarę możliwości dziecka można uzupełniać karty pracy z książki nr 3 oraz nr 4 – str. 3- 13. W tym tygodniu pracujemy na stronach od 18 do 21.
MIŁEGO TYGODNIA
TEMAT „MAJOWA ŁĄKA”- 11-15 maja
Witajcie Kochane Jeżyki!
Mamy nadzieję, że tydzień z książką minął Wam miło. Pamiętajcie, aby często sięgać po książki. Możecie je samodzielnie opowiadać na podstawie ilustracji
W tym tygodniu będziemy rozmawiać o łące i jej mieszkańcach. Posłuchajcie odgłosów łąki i zastanówcie się, czy znacie jakieś zwierzęta mieszkające na łące.
Aktywność językowa:
Obejrzyjcie film edukacyjny i poznajcie rośliny oraz zwierzęta, które można spotkać na łące.
Mamy nadzieję, że kilka z nich zapamiętaliście i będziecie potrafili rozwiązać zagadki.
Aktywność przyrodnicza:
Obejrzyjcie bajkę „O motylku”, a dowiecie się jak rozwija się motyl. Poznacie również kilka przedstawicieli motyli, które możecie spotkać na łące.
Czy wiecie, co oznacza pojęcie barwa ochronna?
Barwa ochronna pomaga zwierzętom ochronić się przed niebezpieczeństwem. Ubarwienie ochronne polega na upodobnieniu się barwą ciała i jej deseniem do środowiska, w którym dane zwierzę żyje. Spójrzcie, oto przykład.
Posłuchajcie opowiadania H.Bechlerowej pt. „O żabkach w czerwonych czapkach” . Dowiecie się, jak poradziły sobie z niebezpieczeństwem dwie żabki – Rechotka i Zielona Łapka. Następnie spróbujcie odpowiedzieć na poniższe pytania:
- Jak nazywały się żabki?+
- Dlaczego postanowiły urządzić bal?
- Kogo zaprosiły?
- Jacy goście przyszli?
- Dlaczego sroka, ani wróbel nie mogli uczestniczyć w balu?
- Jak przebrały się żabki?
- Kto przybył jako ostatni i dlaczego?
- Dlaczego bocianowi łatwo było odnaleźć żabki?
- Co poradziła im stara żaba?
Aktywność matematyczna:
- Zachęcamy Was do zabaw matematycznych. Oto nasza propozycja:
- Zapraszamy Was do zabawy muzycznej z cyframi. Będziemy potrzebować kartek z cyframi: 0,1,2,3,4. Spróbujcie napisać je sami lub możecie poprosić rodziców o pomoc. Jeśli zabawa nogą sprawia Wam trudność, możecie wykonać ją rączką, dotykając usłyszaną w piosence cyfrę. Miłej zabawy
CYFERKI ZNAM
Tak jak każdy nogi ma dwie, e, e
zaprogramuję teraz je, e, e
cyferki znam pokażę wam
uwaga, zaczynam
1, 2, 0,0
1,2, 0,0
1, 2, 0.0
1,2, 0,0
3, 3, 3, 0
4, 4, 4, 4, 0
Tak jak każdy nogi ma dwie, e, e
zaprogramuję teraz je, e, e
cyferki znam, pokażę wam
uwaga, zaczynam
1, 4, 0,0
1, 4, 0,0
1, 4, 0,0
1, 4, 0,0
3, 3, 3, 0
4, 4, 4,0
Tak jak każdy nogi ma dwie, e, e
zaprogramuję teraz je, e, e
cyferki znam, pokażę wam
uwaga, zaczynam
2 ,3, 0, 0
2 ,3, 0, 0
2 ,3, 0, 0
2 ,3, 0, 0
3, 3, 3, 0
4, 4, 4, 0
- Zabawa z nakrętkami . Mamy kolejną propozycję zabawy- cyferkową gąsienicę. Poniżej znajduje się wzór do pokolorowania gąsienicy. Będziecie potrzebowali jeszcze nakrętki- napiszcie na nich cyfry od 1 do 9. Układając je na kolorowej gąsienicy nazywajcie cyfry. Miłej zabawy.
Aktywność ruchowa:
- Zabawa „Żabie zabawy”- na hasło „Żabki skaczą”, naśladujcie żabie skoki. Na hasło „Żabki pływają”, w leżeniu przodem naśladujcie pływanie żabką. Na hasło „Żabki odpoczywają” wykonajcie siad klęczny, schowajcie głowy w ramiona, pochylając się do przodu.
- Stańcie jak bocian na jednej nodze i wypatrujcie żabek.
Ćwiczenia analizy i syntezy głoskowej:
- Posłuchajcie nazw związanych z łąką i powiedzcie, jaką głoskę słyszycie na początku: mak, pszczoła, rumianek, biedronka, ślimak, pająk, żaba, gąsienica, motyl, koniczyna.
- Rozwiążcie krzyżówkę:
- Zagrajcie w grę:
Aktywność plastyczna:
Zachęcamy do wykonania pracy plastycznej pt. „Pszczoły”. Będziecie potrzebowali:
- kawałek folii bąbelkowej
- żółtą farbę
- czarny pisak lub kredka
- białą kartkę
Narysujcie czarnym pisakiem lub kredką pszczoły (tak jak potraficie). Następnie pomalujcie kawałek folii farbą i odbijacie na kartce, aż cała się zapełni. ( jeśli nie macie folii, pomalujcie kartkę na żółto).
Aktywność muzyczna:
Zachęcamy do osłuchania się z piosenką „Majowa łąka” , która nawiązuje już do wyjątkowego święta majowego.
( zakładka Piosenki i zabawy muzyczne )
Podsumowanie zajęć:
Gra matematyczna:
Karty pracy dla chętnych:
Życzymy miłego i słonecznego tygodnia 
TEMAT „W KRAINIE KSIĄŻEK” – 4-8 MAJA
Witajcie Kochane Jeżyki!
W tym tygodniu będziemy rozmawiać o książkach. Dowiemy się, jak powstają oraz przypomnimy sobie znane nam bajki i opowieści. 8 maja obchodzony jest Ogólnopolski Dzień Bibliotekarza i Bibliotek. Niestety nie możemy osobiście wybrać się teraz do biblioteki, aby wypożyczyć książki i spędzić miło czas w kąciku czytelniczym, ale mamy nadzieję, że często zaglądacie do Waszych domowych bibliotek.
Na początek zachęcamy do obejrzenia krótkiego filmiku pt. „Jak powstaje książka?”.
W filmie było sporo nowych słów. Kilka z nich możemy sobie utrwalić:
– autor pisze książkę,
– ilustrator wykonuje obrazki do książki,
– drukarnia drukuje i oprawia książkę,
– księgarnia to miejsce, gdzie możemy kupić nowe książki,
– biblioteka to miejsce gdzie możemy wypożyczyć książki.
Pamiętajcie również o tym, czego nie lubią książki. Pomogą Wam, w tym „Prośby książeczki”.
Aktywność językowa
Posłuchajcie wiersza O. Adamowicz pt. „Smutna książeczka”.
Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
- Dlaczego książka była smutna?
- Jak miała na imię dziewczynka, która popisała książkę?
- O czym powinny pamiętać dzieci?
Czy znamy bajki i baśnie?
Mamy dla Was konkurs. Chcemy sprawdzić Waszą znajomość bajek. Poproście rodziców o przeczytanie ich fragmentów. Waszym zadaniem będzie podanie tytułu bajki, z której pochodzi fragment.
Kolejne zadanie to bajkowa ruletka. Zakręćcie kołem i nazwijcie wylosowaną postać z bajki.
NAZWIJ POSTAĆ Z BAJKI- RULETKA
Aktywność matematyczna
Dziś poznamy znak dodać oraz odjąć. Poproście rodziców o przeczytanie zadań, które są w poniższym pliku. Do zabaw matematycznych możecie wykorzystać klocki, klamerki, patyczki. Powodzenia
Do kolejnej zabawy będziecie potrzebowali kilku książek o różnej wielkości. Waszym zadaniem jest je ułożyć od najmniejszej do największej. Pamiętajcie o prawidłowym kierunku układania – od lewej do prawej
UTRWALENIE LITER ORAZ ĆWICZENIA ANALIZY I SYNTEZY GŁOSKOWEJ
- Posłuchajcie nazw postaci z bajek i powiedzcie, jaką głoskę słyszycie na początku. ZŁOTOWŁOSA, WILK, KAPTUREK, CALINECZKA, ŚWINKI, KOPCIUSZEK, ŚNIEŻKA, KRASNOLUDEK, PINOKIO itp.
- Uzupełnijcie krzyżówkę
3. Możecie pobawić się również w literowe memory. Możecie je przygotować samodzielnie lub poprosić rodziców o wydrukowanie (warto podkleić wydrukowane memory drugą kartką lub tekturą):
4. Wykonajcie kartę pracy, jeśli jest możliwość wydrukowania:
Na jaką głoskę?- karta pracy- z kodem
AKTYWNOŚĆ RUCHOWA
Książki nie tylko do czytania- zabawy ruchowe:
Należy przygotować kilka książek niezbyt dużych.
Pierwsze zadanie to rozłożenie książek tak, aby powstał tor przeszkód. Stojąc na baczność należy położyć książkę przed sobą, wrócić po następną i przekroczyć już położoną. Znów położyć kolejną książkę i tak rozkładać wszystkie przygotowane książki.
– skoki obunóż przez książki,
– skoki zwarto rozkroczne – zeskok między książkami i rozkrok nad książką,
– bieg slalomem pomiędzy książkami,
– zbieranie po jednej książce i odkładanie w wyznaczone miejsce robiąc stos książek- do wyboru marszowym krokiem lub biegiem.
Ćwiczenia w parach:
– siad rozkroczny stopy dotykają się- podajemy sobie kolejno kilka książek wykonując skłony do przodu,
– siad skrzyżny opieramy się plecami – podajemy książkę odchylając tułów do boku, z jednej strony podajemy z drugiej odbieramy,
– siad płaski nogi wyprostowane- podajemy książkę nad głową , a następnie pochylamy się z nią do stóp, współćwiczący opierając się o plecy powoli kładzie się na współćwiczącym wykonującym skłon.
Na zakończenie marsz przy rytmicznej piosence z książką na głowie. Postawa wyprostowana,głowa nie pochyla się, ruchy spokojne, można asekurować książkę uniesionymi rękami.
Może teraz odpoczynek z ulubioną bajką?
AKTYWNOŚĆ MUZYCZNA
Czy pamiętacie wiersz J.Tuwima „Okulary”? Dziś przypomnimy sobie ten wiersz w formie muzycznej. Może pamiętacie jeszcze, jak bawiliśmy się w przedszkolu?
AKTYWNOŚĆ PLASTYCZNA
Pobawcie się w ilustratorów- zaprojektujcie okładkę swojej ulubionej bajki. Może być to również bajka wymyślona przez Was Możecie skorzystać z gotowego wzoru okładki.
PODSUMOWANIE ZAJĘĆ:
Zabawa prawda/ fałsz – podskoczcie jak piłeczka, kiedy usłyszycie zdanie prawdziwe, zróbcie przysiad, kiedy zdanie nie jest prawdziwe:
- Ilustrator tworzy obrazki do książki
- Przy jedzeniu możemy czytać książkę
- Autor to osoba, która drukuje książkę
- Przed oglądaniem książek należy umyć ręce
- W bibliotece możemy wypożyczyć książki
- W bibliotece można biegać i krzyczeć
Poćwiczcie pamięć z grą interaktywną:
Połóżcie się wygodnie na dywanie i posłuchajcie audiobooka z ulubioną bajką:
TEMAT TYGODNIA „MAŁY PATRIOTA” – 27-30 KWIETNIA
W tym tygodniu będziemy poznawać lepiej nasz kraj, czyli Polskę. Mieszkamy w Polsce, mówimy w języku polskim, dlatego też powinniśmy znać najważniejsze informacje o naszej ojczyźnie. Przed nami również bardzo ważne święta państwowe. Na domach i budynkach różnych instytucji będą wywieszane flagi, a w telewizji będą odbywały się uroczystości.
Na początek, propozycja piosenki, którą zazwyczaj zaczynaliśmy zajęcia „Wszyscy są”. Myślimy, że świetnie ją pamiętacie. Utrwalcie sobie również piosenkę „Posprzątajmy świat” .
Aktywność językowa:
Kochani przedszkolacy posłuchajcie wiersza Cz. Janczarskiego „Co to jest Polska?” , a następnie odpowiedzcie na pytania:
– Co to jest Polska według wiersza?
– Czym dla Was jeszcze jest Polska?
– Czy wiesz, co oznacza słowo Ojczyzna? ( jest to kraj, który uważa się za swój własny, dlatego, że się w nim urodziło lub mieszka przez dłuższy czas i czuje się z nim związany, bo mieszka tu rodzina, koledzy, koleżanki)
Zapraszamy Was do obejrzenia prezentacji o Polsce. Poznamy symbole narodowe, ważne miasta Polski oraz Polaków. Zachęcamy do obejrzenia:
NASZ KRAJ – POLSKA- prezentacja
W listopadzie śpiewaliśmy hymn w murach przedszkola. Może spróbujecie zaśpiewać w domu, oczywiście w odpowiedniej postawie.
Drodzy Rodzice. Poniżej znajduje się plik do pobrania z rozsypanką literową do wycięcia. Mogą Państwo wydrukować lub napisać na kartkach litery. Zadaniem dzieci jest ułożenie wyrazów: Polska, godło, flaga. Dzieci mogą spróbować przegłosować te słowa lub podzielić na sylaby.
Praca z mapą ( jeśli macie w domu mapę, atlas wykorzystajcie je do tego zadania, jeśli je znajduje się poniżej w pliku). Z pomocą rodziców pokażcie gdzie znajduje się Warszawa, miejscowość Waszego Zamieszkania, Morze Bałtyckie, góry oraz Wisłę.
Aktywność matematyczna :
Aktywność plastyczna :
1.Praca plastyczna „Godło Polski”- do tego zadania potrzebny nam będzie papierowy talerzyk lub koło wycięte z białej kartki. Należy je pomalować lub pokolorować na czerwono. Poniżej w pliku znajduje się wzór orła do wycięcia ( poproście rodziców o wycięcie). Brakuje jeszcze skrzydeł- możecie je odbić pomalowanymi na biało rączkami lub odrysować i wyciąć samodzielnie kontur dłoni. Powodzenia
2. Narysujcie ulubione miejsce w swojej miejscowości- może to będzie Wasz dom, a może park, a może przedszkole
Aktywność ruchowa:
- Za pomocą podskoków, tupnięć podzielcie na sylaby słowa związane z tematem zajęć: flaga, godło, Polska, hymn, mapa, Wisła, góry, morze;
- Dotknijcie lewego kolana prawym łokciem i odwrotnie, spróbujcie utrzymać równowagę przez kilka sekund;
- Pobawcie z się z rodzicem lub rodzeństwem w zabawę „Witamy się różnymi częściami ciała”- łokciami, kolanami, plecami;
- Pójdźcie na spacer po okolicy, zapytajcie rodziców, jakie mijacie ulice lub budynki.
- Relaksacja na dywanie- połóżcie się wygodnie na dywanie i posłuchajcie szumu morza. Możecie zamknąć oczy i wyobrazić sobie pobyt nas morzem.
Wprowadzenie litery H,h:
Drogie Dzieci! Zapoznajcie się z literą H,h- drukowaną oraz pisaną.
- Pomyślcie, czy znacie jakieś słowa zaczynające się na głoskę H. Spróbuj je podzielić na głoski lub sylaby.
- Spróbuj rytmicznie napisać literę H– wielką, pisaną z wykorzystaniem poniżej zamieszczonego wierszyka – wzór litery można napisać samemu lub wydrukować kartę ćwiczeń ( podwójna kreska w wierszu oznacza rozpoczęcie pisania litery od początku). Możecie też poćwiczyć pisanie w kaszy lub piasku.
LITERA H- WIERSZ
Podsumowanie zajęć:
GRA INTERAKTYWNA „ZNAJDŹ MAPĘ”- wielkość strzałki wskazuje wielkość mapy.
Dodatkowe karty pracy:
GODŁO- POKOLORUJ WG KODU- z kodem
Zabawa słowna „Dokończ zdanie”:
- Nasz kraj to…..
- Stolicą Polski jest…..
- Flaga Polski ma kolory……
- Godło Polski to…..
- Gdy słyszymy hymn należy…..
- Nasze symbole narodowe to….
- Największą rzeką Polski jest…..
- Miejscowość , w której mieszkam to…
Utrwalcie znany wam wiersz W.Bełzy „Katechizm Polskiego Dziecka”
TEMATYKA TYGODNIA „PRZYJACIELE PRZYRODY” OD 20 DO 24 KWIETNIA
Drogie Dzieci oraz Rodzice!
22 kwietnia obchodzimy Dzień Ziemi. Nawet dzieci mogą uczestniczyć w ochronie środowiska. Jest to temat niezwykle ważny, ale również ciekawy. Zachęcamy do nauki takich zachowań podczas codziennych czynności tj. mycie zębów, wyrzucanie śmieci czy oglądanie telewizji. Poniżej znajduje się link do filmu edukacyjnego dotyczącego ochrony środowiska, który wprowadzi dzieci w temat.
https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ
Aktywność językowa
Posłuchajcie wiersza „Chora Planetka” i odpowiedzcie na pytania:
„Chora Planetka”
Pewna Planetka mała, cały dzień smutną buzię miała.
Jaś się zastanawiał dlaczego? – ale zapomniał, że papierki zamiast do kosza to rzucił pod drzewo.
Kasia również się zastanawiała, dlaczego Planetka chodzi zapłakana.
Jednak i ona zapomniała, jak z samego rana listki z drzewa obrywała i gałązki łamała.
Pan Janek też długo rozmyślał nad smutną Planetki buzią,
ale i on zapomniał o tym, że wczoraj z wieczora zamiast śmieci do kosza do pieca wrzucił,
a dym czarny z komina buchał i powietrze dookoła zatruwał.
Pani Aniela również była zatroskana, dlaczego Planetkę głowa bolała od rana,
ale i ona zapomniała, że śmieci nie posegregowała tylko do jednego worka wszystko wsypała.
Planetka dalej smutna chodziła, a gdzie nie spojrzała tam śmieci widziała.
I małą Halinkę, co światło w pokoju miała włączone, a przecież słoneczko świeciło na dworze.
I Józia co wodę miał źle zakręconą już od rana, bo woda z kranu ciągle kap, kap kapała.
Planetka tak się rozchorowała, że do szpitala pojechała.
Pytacie dlaczego? Bo nikt o środowisko nie zadbał mój drogi kolego.
Dlatego Planetka smutną buzię miała i się poważnie rozchorowała.
Pamiętajcie zatem dzieci kochane, aby Planetka uśmiechnięta i zdrowa była,
Dbajmy o środowisko, tak by nasza Ziemia zawsze czysta była!
- Dlaczego Planetka była chora?
- Co dzieci zrobiły źle?
- Co powinniśmy zrobić, aby nasza Ziemia była czysta i „zdrowa”? itp.
Poniżej znajduje się link do pobrania komiksu ( w kolorze lub do kolorowania). Wymyślcie samodzielnie historyjkę do ilustracji. Czy dziewczynka zachowała się dobrze?
komiksy-opowiedz-te-historie-2bc- z kodem
Nauka rymowanki- nauczcie się treści rymowanki, a następnie powiedzcie ją głośno, cicho, szybko, wolno.
„Środowisko to jest wszystko co znajduje się dookoła, czyli lasy, łąki, pola.
Aby chronić środowisko dbajmy żeby było czysto”
Aktywność przyrodnicza
Drodzy rodzice! Zapytajcie dzieci, czy wiedzą – Jak możemy dbać o środowisko?
Poniżej znajduje się załącznik z kolorowankami- puszkami o różnych wielkościach. Zadaniem dzieci jest wycięcie puszek oraz ułożenie ich od najmniejszej do największej, a następnie odczytanie powstałego wyrazu:
Drogie dzieci! Posłuchajcie kilku ważnych informacji:
To znak RECYKLINGU
RECYKLING: jedna z metod ochrony środowiska, polegająca na wykorzystaniu
odpadów do produkcji nowych wyrobów. Wiele
produktów ma taki znaczek na opakowaniu. Oznacza to, że można je poddać recyklingowi.
Dlatego należy odpady segregować. Na pewno pamiętacie jak. Utrwalimy sobie, do których pojemników wrzucamy odpady mieszane, plastikowe, szklane, papierowe i bio.
Poćwiczcie segregację w domu poprzez codzienne wyrzucanie śmieci lub z grą. Możecie również pokolorować obrazki.
Segregowanie odpadów kolorowanki- z kodem
Niestety nie wszystkie odpady wykorzystywane są
ponownie przez ludzi. Większość z nich trafia na wysypiska śmieci – w Polsce ok. 95%.
W ten sposób powstają góry odpadów, które szpecą krajobraz, zanieczyszczają środowisko,
Aktywność matematyczna:
Znacie już wygląd cyfr 0-9.
Te cyfry będą nam potrzebne do ułożenia wszystkich liczb jakie będziecie chcieli. Pierwsza liczba dwucyfrowa to 10 – wykorzystamy do jej ułożenia cyfrę 1 i cyfrę 0. Wiecie, że 0 oznacza brak elementów. Ale nie, gdy ma inne cyfry przed sobą. Wtedy zero jest bardzo ważne. Gdy zero ma jeden przed sobą to liczba, którą możecie umieścić przy Waszych palcach u obu rąk albo nóg.
Spróbujcie poszukać w domu – tak jak robiliśmy w przedszkolu czego jest 10 w pobliżu.
Myślę, że świetnie sobie poradzicie z tym zadaniem podczas zabaw klockami, rysowaniu kredkami, układaniu ciekawych kompozycji z wszystkiego, co znajdziecie po segregacji niepotrzebnych odpadów (nakrętki, papierowe rurki, pudełka….) . Możecie układać kształt cyfr z wcześniej wymienionych elementów i wykorzystać je do zabawy. Spróbujcie ułożyć każdą z poznanych cyfr z dziesięciu elementów.
Możecie na podłodze ułożyć wybraną przez Was cyfrę ( tę którą najłatwiej Wam się układa) . Jeżeli kształt cyfry ułożycie dwa razy – powstanie “ uliczka” , “ tunel” do zabawy ruchowej . Laską , patykiem, parasolem możecie poturlać piłeczkę wyznaczą drogą. Podobne zadania robiliśmy w przedszkolu. Wierzę, że uda Wam się to zrobić bardzo precyzyjnie i piłka potoczy się środkiem uliczki bez dotykania konturu cyfry.
Trenujcie prawidłowe pisanie cyfr. Zgodnie z kierunkiem strzałki. Im częściej będziecie trenować pisanie tym kształty będą coraz dokładniejsze. Piszcie palcem po stole, w powietrzu, na piasku, kredkami albo farbami na kartce. Zacznijcie od cyfr, które sprawiają Wam jak najmniej problemów.
Aktywność muzyczna
Posłuchajcie piosenki pt. „Posprzątajmy świat”. Spróbujcie nauczyć się jej słów. Powodzenia
Zachęcamy też do wysłuchania piosenki oraz tańca „Moja planeta” Majki Jeżowskiej
Wprowadzenie litery W,w:
Drogie Dzieci! Zapoznajcie się z literą W,w- drukowaną oraz pisaną.
- Pomyślcie, czy znacie jakieś słowa zaczynające się na głoskę W. Spróbuj je podzielić na głoski lub sylaby.
- Spróbuj rytmicznie napisać literę W– wielką, pisaną z wykorzystaniem poniżej zamieszczonego wierszyka – wzór litery można napisać samemu lub wydrukować kartę ćwiczeń ( podwójna kreska w wierszu oznacza rozpoczęcie pisania litery od początku). Możecie też poćwiczyć pisanie w kaszy lub piasku.
Metoda Dobrego Startu- litera W- z kodem
Ćwiczenia analizy i syntezy głoskowej:
Aktywność ruchowa:
- Ułóżcie gazetę na końcu pokoju i wykonajcie polecenia:
-podejdź do gazety skradając się
-podejdź do gazety skacząc jak piłeczka
-podejdź do gazety tupiąc
-podejdź do gazety skacząc na jednej nodze
-podejdź do gazety na czworakach - Gra rąk i nóg na gazecie- możecie wymyślać różne rytmy i wystukać je na gazecie rękami bądź nogami. Możecie również rytmicznie dzielić słowa związane z ekologią: re-cy-kling, e-ko-lo-gia, se-gre-ga-cja, śmie-ci, przy-ro-da itp.
- Robienie kuli z gazety (gniecenie)- raz lewą ręką, raz prawą
- 8.Ćwiczenia z kulą gazety:
-przekładanie pod jedną i drugą nogą
-przekładanie za plecami - marsz z kulką pod brodą
- marsz z kulką między kolanami
- masaż kulką z gazety
- podrzucanie i łapanie kulek z gazety
- wrzucanie kul do kosza/pojemnik
Aktywność plastyczna:
„Wiosenne drzewo” z wykorzystaniem butelki plastikowej oraz farb:
Jeśli macie nakrętki po napojach możecie je wykorzystać do stworzenia ciekawej pracy plastycznej. Oto przykład:
Podsumowanie zajęć:
Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
- Dlaczego nie wolno hałasować w lesie ?
- Byłeś w lesie , pozostały ci papierki. Co z nimi zrobisz?
- Dlaczego należy chronić lasy ?
- Co zanieczyszcza powietrze?
- W jaki sposób dzieci mogą oszczędzać wodę ?
- W jaki sposób należy segregować śmieci ?
- W jaki sposób można pomóc ptakom przetrwać zimę ?
Możecie skorzystać z gier:
Karty pracy:
Zachęcamy również dzieci do obejrzenia filmu, z którego dowiecie się, jak oszczędzać energię, a tym samym zadbać o przyrodę:
TEMATYKA TYGODNIA „WIOSENNE PRZEBUDZENIE” OD 14 DO 17 KWIETNIA
Drogie Dzieci oraz Rodzice!
W tym tygodniu dowiemy się więcej na temat zwierząt wiejskich. Zaczniemy od zapoznania się z piosenką „Dziwne rozmowy”. Test piosenki oraz nagranie znajdują się w zakładce
Aktywność językowa:
Prosimy rodziców o przeczytanie dzieciom wiersza (dzieci mogą włączyć się w czytanie- fragmenty się powtarzają). Po wysłuchaniu zachęćmy dzieci do ponownego nazwania zwierząt i ich młodych:
Stanisław Kraszewski Na wiejskim podwórku
Czy w Twoim domku masz książeczki o zwierzątkach? Jeśli tak – poszukaj ich i obejrzyj/poczytaj razem z rodzicem.Możecie również zajrzeć na podaną niżej stronę i posłuchać odgłosów zwierząt wiejskich. Jakie widzisz litery na początku ich nazw?
Gra interaktywna- zwierzęta wiejskie
Czy wiecie jakie produkty dają nam zwierzęta? Otwórzcie lodówkę i spróbujcie je odnaleźć. Pomyślcie, co zyskujemy dzięki hodowli kur, świnek, krów, owiec. Jeśli macie ochotę – obejrzyjcie film edukacyjny: „Skąd się bierze mleko”:
Skąd się bierze mleko
oraz film „Jak powstają sery?”
Film „Jak powstają dziury w serze?”
Aktywność matematyczna:
Liczcie wszystko co jest obok Was ( klocki, nakrętki, zabawki,…). Porównujcie gdzie jest więcej, gdzie mniej, a gdzie tyle samo.
Znaki =,<,> pomogą Wam w tym zadaniu. Można je zrobić z patyczków, klamerek, wyciętych pasków papieru. Gdy leżą poziomo w tej samej odległości jest tyle samo, po równo po jednej i drugiej stronie. Więcej jest tam gdzie kieruje się otwarty pyszczek z zębami, a mniej po przeciwnej stronie. Ten pyszczek nie jest znakiem matematycznym , ale ma ułatwić zapamiętanie kształtu znaku większości i mniejszości.
= < >
Zobaczcie jak możecie bawić się i wykonywać matematyczne zadania. Można układać, rysować, lepić, wydzierać lub wycinać elementy, które będziecie przeliczać i porównywać . Wesołej zabawy.
Wprowadzenie litery Z,z
Drogie Dzieci! Zapoznajcie się z literą Z,z- drukowaną oraz pisaną.
- Pomyślcie, czy znacie jakieś słowa zaczynające się na głoskę Z. Spróbuj je podzielić na głoski lub sylaby.
- Spróbuj rytmicznie napisać wielką literę z- małą, pisaną z wykorzystaniem poniżej zamieszczonego wierszyka – wzór litery można napisać samemu lub wydrukować kartę ćwiczeń ( podwójna kreska w wierszu oznacza rozpoczęcie pisania litery od początku)
Poniżej zamieszczamy karty ćwiczeń do ćwiczeń w pisaniu litery Z,z:
Gra interaktywna Na jaką głoskę ?- zwierzęta wiejskie
Aktywność plastyczna
Poniżej znajduje się plik z instrukcją oraz szablonem potrzebnym do wykonania kota:
Możesz odrysować rączkę swoją lub rodziców na kartce. Teraz wspólnie spróbujcie dorysować takie elementy, aby powstał rysunek wybranego wiejskiego zwierzątka.
(przykłady: https://www.google.pl/search…)
Możesz samodzielnie narysować kotka. Małą podpowiedź jak to zrobić, znajdziesz tutaj:
Aktywność ruchowa oraz ćwiczenia ortofoniczne:
- Pobawcie się w zabawę ruchową: „Sprytny kotek”. Mamusia/tatuś przywiąże długi szalik do dwóch krzeseł, a waszym zadaniem będzie przejście pod nim tak, aby go nie dotknąć. Jeśli będziecie mieć ochotę mama może przywiązywać go coraz niżej i niżej
Będzie to świetna zabawa i …gimnastyka!
- „Jak miauczą kotki”- ćwiczenie ortofoniczne. Naśladowanie głosem wysokim miauczenie małych kotków a głosem niskim dużych kotków. Naśladowanie miauczenia proszącego kotka, przepraszającego kotka, dziękującego kotka, wesołego, smutnego itp.
- „Kot i mysz” – zabawa ruchowa.
Dzieci są myszkami. Podczas grania muzyki lub dowolnego dźwięku czworakują na kolanach po pokoju. Na przerwie w muzyce i hasło „Kot!” chowają się we wskazane wcześniej miejsce. - Kocia gimnastyka- robimy koci grzbiet, wspinamy się na drzewo jak koty (stajemy na palcach), skradają się.
- Pobaw się do słów piosenki ( przy okazji zapytajmy dzieci, które ze zwierząt wymienionmych w piosence nie należy do zwierząt wiejskich) „Jak chodzą zwierzęta?
Dodatkowe karty pracy dla chętnych dzieci:
WIEJSKA-ZAGRODA-KARTY-PRACY- z kodem
Wytnij i połącz sylaby- z kodem
Możecie także obejrzeć krótki film i przypomnieć sobie nazwy ptaków, które przylatują na wiosnę do Polski oraz ich głosy.
TEMATYKA TYGODNIA „WYJĄTKOWA WIELKANOC” OD 6 DO 10 KWIETNIA
Drodzy Rodzice i Dzieci
Niedzielą palmową rozpoczynamy Wielki Tydzień. Jest to ważny czas przygotowujący do największego święta chrześcijan- Zmartwychwstania Pańskiego. W tym roku Wielkanoc będziemy spędzać wyjątkowo, ale każdy z nas będzie starał się obchodzić ją zgodnie z tradycjami i zwyczajami.
Jedną z nich jest Lany Poniedziałek, czyli śmigus dyngus. Zachęcamy do utrwalenia naszej piosenki „Śmigus- dyngus” dostępnej w zakładce Piosenki i zabawy muzyczne
W zakładce Wierszyki dostępny jest również wierszyk, który możemy wykorzystać jako życzenia dla najbliższych Wierszyki
Aktywność językowa:
Zaczniemy od opowiadania. Poproście rodziców lub starsze rodzeństwo o przeczytanie tekstu A. Galicy „Bajeczka Wielkanocna”. Jeśli będziecie mieć ochotę możecie stworzyć kukiełki do opowiadania (znajdują się w pliku) Bajeczka wielkanocna kukiełki lub samodzielnie je narysować.
Opowiadanie Bajeczka wielkanocna A. Galicy
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
– Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
– Co to? Co to? – pytał Zajączek.
– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.
Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
· Co robiło słonko?
· Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, … ?
· Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?
· Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?
Ważną częścią Wielkanocy jest Święcona. Zachęcamy do wykorzystania obrazka interaktywnego i w ten sposób przypomnimy sobie, co powinniśmy do niego włożyć.
Co w koszyczku? –utrwalenie znaczeniu potraw w koszyku:
· Baranek – zwycięstwo Chrystusa, który jak ofiarny baranek oddał swoje życie za ludzi, by następnie zmartwychwstać i odnieść zwycięstwo nad grzechem, złem i śmiercią.
· Jajka – symbol życia
· Szynka – symbol zdrowia,
· Chleb – symbol dobrobytu i szczęścia, symbol Ciała Chrystusa.
· Sól – odstraszenie od zła,
· Słodycze.
Zabawa sensoryczna:
Drogie dzieci. Na pewno w Waszym domu znajdą się ozdoby wielkanocne, które możecie na chwilę „pożyczyć” – pluszowy baranek, małe kurczątko, pisanka drewniana lub styropianowa, zajączek pluszowy lub czekoladowy. Cokolwiek znajdziecie przyda się do zabawy. Możemy je wykorzystać w dwóch wariantach:
I wariant- potrzebujemy szalik lub apaszkę. Przed zasłonięciem oczu badamy dotykiem kształt, fakturę, wielkość przedmiotu. Po zasłonięciu oczy odgadujemy, co dotykamy (możecie pobawić się również z użyciem słówek angielskich)
II wariant – ustawiamy zgromadzone symbole wielkanocne w szeregu. Rodzic prosi o zasłonięcie oczu i w tym czasie zabiera jeden przedmiot lub zmienia jego miejsce. Następnie zamiana.
Pisanki- nakrętki sylaby
Jeśli w domu mamy nakrętki po napojach możemy je wykorzystać do kolejnej zabawy. Nakrętki będą nam służyć w zabawie jako kolorowe pisanki. Czarnym markerem z pomocą rodzica stwórzcie pary liter lub sylab. Tak jak poniżej. I pobawcie się w łączenie takich samych liter.
Z sylab możecie tworzyć wyrazy.
Możemy też układać rytmicznie szeregi np. niebieski-żółty-czerwony….
Aktywność matematyczna:
Zabawa z pisankami.
- Wytnij jajka.
- Narysuj na dwóch takie same wzory i identycznie pokoloruj.
- Masz 5 par pisanek- możesz zrobić jeszcze 5 par ( albo pozostań przy pięciu) i wykorzystaj je do różnych zabaw:
– memory( szukamy par odkrywając jednocześnie dwie pisanki),
– zabawa z kostką do gry- ile oczek na kostce tyle pisanek wyciągamy z koszyka,
– połóż ( opis wybranej pisanki np. w kropki – w zależności jak dziecko ozdobiło swoje pisanki) na środku kartki, do góry w prawym narożniku, nad kartką ( utrwalamy określenia położenia w przestrzeni),
-układamy na kształcie koła ( na talerzyku, wyciętej kartce) mandalę czyli symetryczne wzory – dwie identyczne pisanki na przeciw ( do góry i na dole, z prawej i z lewej strony…..). W ten sposób powstanie wielkanocna serwetka, sprawdź czy identyczne pisanki są na przeciw i przyklej je tak aby część jajka wystawała poza koło. Zrobiłaś ( -eś) samodzielnie ozdobę na stół wielkanocny. Postaraj się, aby ozdoba była estetycznie wykonana.
Zamieszczamy również karty matematyczne do ćwiczeń:
Wprowadzenie litery Ł,ł
Drogie Dzieci! Zapoznajcie się z literą Ł- drukowaną oraz pisaną.
- Pomyślcie, czy znacie jakieś słowa zaczynające się na głoskę Ł. Spróbuj je podzielić na głoski lub sylaby
- Spróbuj rytmicznie napisać wielką literę Ł pisaną z wykorzystaniem poniżej zamieszczonego wierszyka – wzór litery można napisać samemu lub wydrukować kartę ćwiczeń ( podwójna kreska w wierszu oznacza rozpoczęcie pisania litery od początku)
Poniżej zamieszczamy karty ćwiczeń do ćwiczeń w pisaniu litery Ł,ł:
Litera ł- ćwiczenia w pisaniu-z kodem
Możecie utrwalić sobie również litery z grą:
Aktywność plastyczna
- Zajączek
- Wytnij kształt zająca i dwa otwory zaznaczone kołami .
- Możesz pokolorować postać kredkami lub w dowolny sposób (farbami, ścinkami szarej wełny, bibułą….)
- Zajączek do zabawy gotowy- włóż do otworów palec wskazujący i środkowy. Możesz teraz zrobić masażyk drugiej ręki, nóg lub pleców mamy lub taty. Twój zajączek chętnie pobiega. Jak szybko będzie biegać zależy od sprawności Twoich paluszków. Wesołej zabawy.
- Druga propozycja to również zając, ale tym razem będzie trochę kreseczek. Popatrzcie. Najpierw należy wydrukować lub narysować wzór:
Następnie wypełnić linię kreskami (najlepiej pisakiem):
Można na koniec pokolorować zajączka lub pomalować farbami:
- ZAJĄCZEK Z RĄCZKI:
Aktywność ruchowa:
- Zajączkowy tor przeszkód: Można go ułożyć z poduszek, ustawić krzesła lub zabawki. Dzieci pokonują ją kicając, zamiast po prostu biec. Wygrywa ten zajączek, któremu uda się pokonać trasę w najkrótszym czasie.
- Trzy baziowe koty- wierszyk z pokazywaniem
Na wiosennej wierzbie (ręce wyprostowane ku górze jak gałęzie drzewa)
tuż nad rzeczką małą, (prawa ręka pokazuje wijącą się rzeczkę)
trzy baziowe kotki (dzieci miauczą i „liżą” futerko jak kotki)
lekko się huśtają. (ponownie gest „wierzby”, ale tym razem ręce machają w powietrzu)
Deszcz drobny popadał, (ręce uniesione w górze opadają, dziecko macha przy tym palcami imitując padający deszcz),
futerka im zmoczył, (dziecko po wypowiedzeniu wersu mówi cicho: brrrrr i otrzepuje „zmoczone” futerko)
miauczą wniebogłosy, (po wypowiedzeniu wersu dziecko miauczy z głową podniesioną do góry)
trzy baziowe koty! (dziecko pokazuje – wciąż miaucząc – trzy palce u dłoni)
Aktywność muzyczna :
Zachęcamy do zaglądania w zakładkę Piosenki i zabawy muzyczne
Tam znajduje się piosenka „Kłótnia w koszyku” oraz „Idzie wiosna polną drogą”, które zachęcą do wesołych zabaw z muzyką.
Utrwalenie w formie zabaw i ćwiczeń:
- Zabawa prawda/ fałsz- oceńcie prawdziwość usłyszanych zdań (jeśli są prawdziwe podnieście kciuk do góry, jeśli fałszywe- kciuk na dół):
- Pisanki to zdobione jajka
- Do wielkanocnego koszyka obok pisanek wkładamy warzywa.
- Baranek wielkanocny może być z masła
- Cukrowe baranki robimy z pietruszki
- W czasie Wielkanocy dzielimy się jajkiem
- Święta wielkanocne są w zimie
- Bazie rosną na wierzbie
- Dodatkowe karty pracy :
Ozdób według kodu, ułóż sekwencje- z kodem
TEMATYKA TYGODNIA „WIELKANOC” OD 30 MARCA DO 3 KWIETNIA
Zachęcamy do zapoznania się z nową piosenką „Śmigus- dyngus”, która nawiązuje do tematyki tego tygodnia. ( dostępna w zakładce)
Wielkanoc jest związana z wieloma tradycjami. Zachęcamy do rozmów z dziećmi na ich temat oraz wspólnych przygotowań do świąt (choć w tym roku mogą wyglądać inaczej, warto przypomnieć dzieciom o zwyczajach i tradycjach)
Poniżej znajduje się link do pliku, w którym znajdują się obrazki przedstawiające symbole i tradycje wielkanocne:
SYMBOLE WIELKANOCNE
oraz ich wyjaśnienie:
WIERSZ- wysłuchajcie wiersza i odpowiedzcie na poniższe pytania:
Gra memory- ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej:
Zagadki wielkanocne- posłuchaj zagadek i podaj rozwiązanie:
Gdy go weźmiesz za uszy, zaraz wszystko nosi,
Ma wiklinowy brzuszek, i nazywa się ……….. (koszyk)
Długie uszy, szare futro, trochę jest nieśmiały,
i z ogonkiem jak pomponik, cały dzień po lesie goni. (zajączek)
Co to jest? Kolorowe, malowane, i kraszone i pisane, na Wielkanoc darowane, (pisanki)
Żółciutkie, puchate, w koszu siedzą same,
głośno krzyczą: pi, pi, czekając na mamę. (kurczak)
Kiedy śnieżek prószy, kiedy słonko świeci,
On chodzi w kożuszku, i zimą i w lecie. (baranek)
Kolorowe jajka, barwne malowanki. Moc jest na nich wzorków, bo to są….(pisanki)
W jakim dniu ,czy wiecie,chociaż słońce świeci,biega po podwórku dużo mokrych dzieci ? (lany poniedziałek)
Zabawy ruchowe:
- Potrzebna będzie łyżka – drewniana lub zwykła, i jajko. Uwaga: żeby zminimalizować straty w jajkach, polecamy sztuczne lub małą piłkę! 😉 Wyznaczamy start i metę, prosimy dziecko żeby przeniosło jajko na łyżce w taki sposób, aby nie spadło. Żeby nie było tak łatwo i przyjemnie, możemy mierzyć czas, zorganizować wyścig, zaproponować konkretny sposób poruszania się, np. tyłem, bokiem, stopa za stopą, na kolanach, wielkimi krokami, na palcach, na piętach, na bokach stóp, dołożyć przeszkody na które nie wolno nadepnąć, zawiązać oczy, z jajkiem między kolanami itd. Dziecko powinno starać się przez całą trasę trzymać wyprostowaną rękę.
- Do drugiej zabawy potrzebne będą słomki (rurki do picia), styropianowe jajeczka ( możena wykorzystać piłeczki ping-pongo’we). Zadaniem dzieci jest jak najszybsze przeniesienie jajeczka do mety (np. do końca dywanu). Aby przenieść jajko muszą dmuchać w słomkę, tak by jajeczko mogło toczyć się do przodu.
- Zając z kartonu do ćwiczeń umiejętności rzucania do celu. Potrzebny karton oraz piłka/ woreczek.
PROPOZYCJA PRACY PLASTYCZNEJ:
KARTY PRACY
WPROWADZENIE LITERY S,s
Drogie Dzieci! Zapoznajcie się z literą S- drukowaną oraz pisaną.
- Pomyślcie, czy znacie jakieś słowa zaczynające się na głoskę S. Spróbuj je podzielić na głoski lub sylaby
- Spróbuj rytmicznie napisać wielką literę S pisaną z wykorzystaniem poniżej zamieszczonego wierszyka – wzór litery można napisać samemu lub wydrukować kartę ćwiczeń ( podwójna kreska w wierszu oznacza rozpoczęcie pisania litery od początku)
- Poniżej zamieszczamy kartę ćwiczeń do ćwiczeń w pisaniu litery S,s oraz czytaniu
- POCZYTAJ SYLABY I WYRAZY