images

DRODZY RODZICE!

W zakładce „NAUCZANIE ZDALNE OD 25 MAJA” znajdują się ćwiczenia dla wszystkich grup.

Zachęcamy do realizacji ćwiczeń przez dzieci.

Pozdrawiamy serdecznie 😉


MOJA  RODZINA – 18- 22 maja

rodzina-plakat

Drogie Dzieci i Rodzice!

W tym tygodniu rozmawiać będziemy o naszych rodzinach.

Bardzo prosimy, aby wybierać w ciągu dnia jedną aktywność i rozplanować czas wykonywania kart pracy, tak, by dzieci nie spędzały zbyt dużo czasu siedząc jednym ciągiem przy zadaniach. Wykonywanie zadań przeplatajmy im dowolną zabawą i ruchem.

Edukacja językowa

Jak ważna jest rodzina dowiecie się z filmu który dla Was przygotowałyśmy.

Zapraszamy do obejrzenia filmu ,, Moja rodzina”

 

Bardzo prosimy o wykonanie kart pracy

dzieci 6- letnie- 26,27, 28- część 4

dzieci 5- letnie– 24- część 4

 

Porozmawiajcie z Waszymi Rodzicami o ich pracy. Na pewno dowiecie się ciekawych rzeczy.

Teraz, kiedy już wiecie, co robią i kim są Wasi Rodzice możecie wykonać następne zadania w kartach pracy

dzieci 6- letnie – 29, 30, 31- część 4

dzieci 5- letnie– 21, 22- część 4

Edukacja muzyczna

Spędzanie czasu z rodziną to fajna sprawa. Posłuchajcie piosenki, którą już znacie. Opowiada ona, jak miło i przyjemnie można spędzać czas z Rodzicami i Rodzeństwem.

Piosenka ,, Rodzinka”- do słuchania

Wykonajcie polecenia z kart pracy

dzieci 6- letnie– 42, 43, 44- część 4.

Dzieci 5- letnie– 26,33- część 4

O przeczytanie poleceń możecie poprosić Rodziców.

Propozycja ćwiczeń ruchowych

Zapraszamy Was do kolejnych zabaw z Pipi. Ciekawe, kto tym razem ćwiczy z Pipi i z Wami? Wesołej zabawy!

 

Edukacja językowa

Na pewno pamiętacie, jak mówiliśmy w przedszkolu o tym, że każda mama ma wiele zawodów. Jest kucharką, sprzątaczką, fryzjerem, krawcową, pielęgniarką…. Mama potrafi bardzo dużo.

Wykonajcie portret mamy – dzieci 6- letnie- karta pracy 37- część 4

Majową łąkę dla mamy- dzieci 5- letnie– karta pracy 29- część 4

 

Spróbujcie przeczytać wierszyk o Mamie-  możecie nauczyć się go na pamięć- już niedługo ważny dzień – Dzień Mamy

Wiersz ,, Majowa mama”

Dam ja mamie wiosny tyle

Kwiaty, ptaki i motyle.

Aby mama tak jak wiosna

Była jasna i radosna.

Aby blaskiem promieniała

I jak kwiatek rozkwitała

By wesoła była, zdrowa

Skowronkowa i majowa.

 

Popatrzcie na ilustracje w karcie pracy

dzieci 6 letnie– karta pracy 34- część 4.

dzieci 5- letnie– karta pracy 27- część 4

Opowiedzcie, co dzieje się na tych obrazkach. Wykonajcie polecenia.

Każdej mamie za jej ogromne poświęcenie należy się szacunek.

Mama dostanie za jaj trud i poświęcenie kwiaty

Wykonajcie polecenia:

dzieci 6- letnie- karta pracy 35- część 4.

dzieci 5- letnie- karta pracy 31- część 4

 

Oprócz bukietu mama dostała zaproszenie. Było to niezwykłe zaproszenie. Dzieci starsze zaprosiły mamę na przyjęcie, młodsze na wycieczkę.

Wykonajcie ćwiczenia:

dzieci 6- letnie-   karta pracy 38- część 4.

dzieci 5- letnie– karta pracy 30- część 4

Edukacja matematyczna

Dziś zapraszamy Was do zabawy z monetami i nie tylko.

Utrwalamy przeliczanie, dodawanie, długości, liczebniki główne i porządkowe, oraz kształty.

 

Dzieci 6- letnie:

Poproście Rodziców o monety 1zł, 2zł, 5zł. Obejrzyjcie je z jednej i z drugiej strony.

Wykonajcie zadanie 1 – karta pracy  32- część 4

Poproście Rodziców o przeczytanie poleceń kolejnych zadań z kart pracy 32 i 33- część 4.

Dzieci 5- letnie:

Poproście rodziców o przeczytanie poleceń i wykonajcie zadania z kart pracy 25,34,35-część4

 

Edukacja plastyczna

Propozycje prac wraz z załącznikami i opisem wykonania przesłane zostaną elektronicznie. Możecie wybrać pracę, która bardziej Wam się podoba i którą chcecie ofiarować Mamie w dniu Jej święta.

 

Gra interaktywna – ćwiczymy pamięć „Rodzina”

https://view.genial.ly/5ebdaea3d5c84b0d8fb824ea

https://view.genial.ly/5ebc0c53e87b0e0d25609230

https://view.genial.ly/5ebe4a974a81770d9df4d3f7

 

Ćwiczenia utrwalające:

dzieci 6- letnie- czytanie ze zrozumieniem– karta pracy 39, 46, 47- część 4

dzieci 5- letnie- spostrzegawczość, rymy, – karta pracy 20, 23, – część 4

Pozostałe karty ćwiczeń – dla chętnych -do wykorzystania w tygodniu przesłane zostaną elektronicznie


 

Majowa łąka – 11- 15 maja

unnamed

Drogie Dzieci i Rodzice

W tym tygodniu rozmawiać będziemy o majowej łące.

Edukacja językowo- przyrodnicza

Abyście mogli zobaczyć piękno majowej łąki i poznać rośliny i zwierzęta, które można tam spotkać zapraszamy Was do obejrzenia filmu

 ,,Wędrówki Skrzata Borówki”

Karty pracy ,, Na łące”

Karta pracy -łąka

Karta pracy-połącz obrazek z nazwą

Na pewno zauważyliście ile pięknych roślin, owadów i innych zwierząt żyje na łące.

Widzieliście, jaka łąka jest kolorowa.

Zapraszamy Was do wykonania pracy plastycznej ,, Wiosenna łąka”. Możecie ją wykonać dowolną techniką. Powodzenia!

Edukacja przyrodnicza

Na wiosennej łące można zobaczyć kolorowe motyle. Skąd one się wzięły?

Zapraszamy do obejrzenia filmu ,, Cud narodzin motyla”

 

Edukacja muzyczna

 Posłuchajcie piosenki którą dla Was przygotowałyśmy. Możecie się jej nauczyć.

       ,, Motyle”- tekst

  1. Motyle barwne plamki mają, motyle tańczyć też potrafią

Czasami lasy odwiedzają, na łące dziś odpoczywają

       Ref. Motyle, motyle, fruwają, fruwają , fruwają

               I tańczą i tańczą, śpiewają, śpiewają, śpiewają

  1. Pszczółki koniki spotykają, mrówki, biedronki podziwiają

Cytrynowe skrzydełka mają, i tęczowe też bywają

      Ref. Motyle…….

 

Edukacja plastyczna

Motyl

Co będzie potrzebne?

– kartka z motylem- w załączniku

– kolorowy papier, bibuła  lub farby

– klej

MOTYL- SZABLON

Jak wykonać?

Nasza propozycja jest taka, aby zrobić wydzierankę- zapełniamy drobnymi kawałkami papieru. Możecie też zrobić to farbami. O czym należy pamiętać? Motyl jest symetryczny- obie połowy powinny wyglądać tak samo.

Powodzenia!

I koniecznie pochwalcie się swoimi pracami.

Bez tytułu

Karta pracy ,, Motyl”- utrwalenie dodawania i odejmowania

Karty pracy- utrwalenie dodawania i odejmowania

Edukacja matematyczna

Ostatnio byliście w krainie trójkątów, a dziś zapraszamy Was do krainy kół.

,,Kołowa wyspa” – Wanda Chotomska

 Gdzieś tam – na końcu świata, na samym końcu świata.

 Na oceanie bajek jest wyspa kołowata.

 Jeżeli jakiś Kolumb tę wyspę odkryć zdoła,

 kompletnie osłupieje obchodząc ją dookoła.

 Gdy w stronę lasu ruszy, to oczy wybałuszy,

 Bo drzewa są okrągłe jak ronda kapeluszy.

 Na drzewach, wśród okrągłych dzięciołów i kukułek,

 banany sobie rosną, a wszystkie w kształcie kółek.

 W miasteczkach stoją domy okrągłe jak złotówki

 Od ścian, przez drzwi i okna, po dachy i dachówki.

 Żyrafy i pantery obejrzeć można w zoo

 I każda z nich wygląda jak cętkowane koło.

 A z ludźmi to dopiero okropna jest afera,

 Co spojrzysz na człowieka, to widzisz same zera.

 Podobno na tej wyspie dlatego tak się dzieję,

 że król co wyspą włada, był kiedyś kołodziejem.

 I robiąc w kółko koła, tak przywykł do ich kształtu,

 Że widząc inne formy od razu krzyczał :- gwałtu !

 Trójkątom i kwadratom stawiamy zakaz wjazdu

 Niech żyją kołowrotki i koła od pojazdów!

 Niech żyje księżyc w pełni! Niech żyje cyfra osiem

 I dwie okrągłe dziurki, dwie dziurki i moim nosie.

 Tak mówi władca wyspy, słuchają go poddani

 I krążą dookoła kompletnie skołowani.

 A komu nie do końca skołował władca głowę,

 Ten czeka, na co czeka? Na koło ratunkowe …

 

Propozycje zabaw z kolorowymi kółkami

  1. Układamy koła ze względu na kolor i liczymy ile ich mamy, utrwalamy nazwy kolorów, liczebników głównych i porządkowych
  2. Układamy koła malejąco i wzrastająco( od najwięcej do  najmniej i odwrotnie)
  3. Dodajemy, odejmujemy koła, wykorzystujemy znaki <,>,=
  4. Układamy kołowe rytmy
  5. Spróbujcie na koniec ułożyć obrazek z kół

Propozycja ćwiczeń ruchowych

Zapraszamy Was na kolejne spotkanie z Pipi. Tym razem inne ćwiczenia. Bawcie się dobrze!

Kilka ciekawostek o motylach:

– motyle dzielą się na dzienne i nocne- nocne to ćmy

– motyle maja trzy pary nóg

– motyle rozróżniają tylko trzy kolory – żółty, czerwony i zielony

– czułki motyla pełnią funkcję uszu i nosa

– jak odróżnić motyla od ćmy? Motyle, gdy wylądują mają rozłożone skrzydła, a ćmy mają złożone. Poza tym motyle mają piękniejsze barwy.

Na zakończenie poproście Rodziców o przeczytanie opowiadania

W. Kozłowski „NIKT MNIE WIĘCEJ NIE ZOBACZY”

Gąsienica uważa się za bardzo piękną i nie ominęła ani jednej kropli rosy, żeby się w niej nie przejrzeć.

– Ach, co to za uroda! – szeptała, oglądając ze wszystkich stron swój pospolity pyszczek i wyginając grzbiet, żeby popatrzeć na dwa złociste prążki.

– Szkoda, że nikt nie zwraca na mnie uwagi!

Aż raz zdarzyło się, że po łące chodziła dziewczynka i zbierała kwiaty. Gąsienica czym prędzej wypełzła na największy kwiatek.

Dziewczynka spostrzegła ją i powiedziała:

– Co to za brzydactwo!

– Ach tak! – syknęła obrażona gąsienica.

– Wobec tego nikt, nigdy, nigdzie, za nic na świecie, w żadnym wypadku i w żadnych okolicznościach więcej mnie nie zobaczy! Daję na to słowo honoru, uczciwej gąsienicy! Skoro się dało słowo honoru – należy go dotrzymać, zwłaszcza kiedy się jest gąsienicą. I gąsienica wpełzła na drzewo. Z pnia na sęczek, sęka na gałąź, z gałęzi na gałązkę. Wyciągnęła z pyszczka jedwabną niteczkę i zaczęła się nią owijać. Snuje się niteczka, owija gąsienicę raz, drugi, trzeci, dziesiąty, setny… i wreszcie gąsienica zniknęła w miękkim jedwabnym kokonie.

– Och, jaka jestem zmęczona! – westchnęła – ale owinęłam się znakomicie. W kokonie było ciepło… i nudno. Gąsienica ziewnęła raz, potem drugi i zasnęła. Mijał dzień za dniem. Letni wietrzyk kołysał gałązką, szeleściły cicho liście, a obrażona gąsienica spała i spała.

Obudziła się wreszcie – widocznie słońce musiało mocno dogrzewać, bo   w końcu upał był nieznośny.

– Muszę przewietrzyć trochę mój domek! – postanowiła i wyskrobała małe okienko   w kokonie.

– Ach, jak pięknie pachną kwiaty, gąsienica wychyliła się nieco – nikt mnie tu wśród listków nie zauważy, co mam sobie żałować powietrza – pomyślała. Wychyliła się jeszcze troszeczkę, znowu troszeczkę i… wypadła ze swojej kryjówki! Ale zamiast spaść z drzewa na ziemię uniosła się do góry.

I nagle na tej samej łące zobaczyła tę samą dziewczynkę – co za wstyd – pomyślała – że jestem brzydka, to nie moja wina, gorzej że teraz wszyscy będą mnie nazywać kłamczuchą. Dałam słowo honoru, że nikt mnie więcej nie zobaczy i słowa nie dotrzymałam.

Hańba! – Zrozpaczona upadła na trawę. A wtedy nadbiegła dziewczynka i zawołała:

– Ach, jaki piękny!

– Czyżby to o mnie mowa? – szepnęła zdziwiona gąsienica – zdaje się, że o mnie. I wierz tu ludziom! Dziś mówią tak a jutro zupełnie inaczej. Na wszelki wypadek przejrzała się jednak w kropli rosy.

– Cóż to takiego? W lusterku ktoś nieznajomy z długimi, bardzo długimi wąsami.

Wygięła grzbiet. Na grzbiecie są dwa piękne, kolorowe skrzydła!

– Patrzcie, patrzcie stał się cud – jestem motylem!

I kolorowy motylek poszybował wysoko nad łąką, bo przecież on nie dawał motylkowego słowa honoru, że nikt go nie ujrzy.

Pytania związane z treścią:

  1. Czy gąsienica podobała się innym?
  2. Kto sprawił jej przykrość?
  3. Co zrobiła gąsienica?
  4. Co się stało, kiedy gąsienica wypadła ze swej kryjówki?
  5. Z jaką bajką kojarzy Wam się to opowiadanie?

 

Karta pracy ,, Cykl rozwojowy motyla”- Wytnij obrazki, naklej w odpowiedniej kolejności i pokoloruj

Karta pracy- cykl rozwojowy motyla

Pozostałe karty do wykorzystania w tygodniu przesłane zostaną elektronicznie


Książka przyjaciel, skarb  4-8 maja

Drogie Dzieci i Rodzice!

W tym tygodniu będziemy mówić o książkach, które są źródłem wiedzy i przeżyć.

Dziś 4 maja- Dzień Strażaka. Święto to ustanowione zostało tego właśnie dnia, ponieważ patronem strażaków jest Św. Florian, którego święto właśnie dziś obchodzimy.

Wiecie już na czym polega i jak trudna i odpowiedzialna jest praca strażaków. Oni nie tylko gaszą pożary- pomagają też ofiarom wypadków, podczas kataklizmów np. powodzi, huraganów, pomagają zwierzętom. Teraz, kiedy panuje koronawirus też pomagają ludziom- dostarczają żywność, pilnują bezpieczeństwa. Są bardzo potrzebni.

Zapraszam Was do wysłuchania bajki ,, Jak Wojtek został strażakiem”

Pytania dotyczące treści:

  1. Jak nazywał się główny bohater bajki?
  2. Kim chciał zostać mały Wojtek?
  3. Dlaczego Wojtek nie mógł zostać strażakiem?
  4. Co Wojtek zrobił, kiedy we wsi wybuchł pożar?
  5. Co było przyczyną pożaru?
  6. Jak zachował się Wojtek?
  7. Jaka nagroda spotkała Wojtka?

Na pewno wielu z Was wykonało piękną laurkę dla strażaków z okazji ich święta. Nie możemy ich odwiedzić, jak to robiliśmy każdego roku. Jednak życzenia zostały im przesłane. Na pewno są zadowoleni, że o nich pamiętamy, także w tym trudnym dla wszystkich czasie.

Pamiętajcie- nie wolno bawić się zapałkami, samodzielnie korzystać z urządzeń zasilanych prądem, rozpalać ognisk w lesie, wypalać traw. Jest jeszcze wiele rzeczy, których nie wolno nam robić, aby nie powstał pożar. Bądźcie odpowiedzialni, tak jak Wojtek- bohater naszej bajki.

Znacie doskonale numery alarmowe, na które dzwonimy, kiedy potrzebujemy pomocy. Ale musicie pamiętać, że bez powodu używać ich nie należy- pomoc może być potrzebna w innym miejscu, gdzie naprawdę dzieje się coś złego.

13521893613808

Karta pracy ,, Numery alarmowe”

 NUMERY ALARMOWE

Edukacja językowa

Książka to skarbnica wiedzy. Żeby mogła powstać potrzebna jest praca wielu osób. Zapraszamy Was do obejrzenia filmu o tym,  jak powstaje książka.

Kto pracuje nad powstaniem książki?:

– autor- ma pomysł na książkę, jest twórcą jej treści

– ilustrator- wykonuje obrazki

– korektor- poprawia wszystkie błędy

– grafik- układa tekst i ilustracje na kartkach o różnych formatach

– drukarz- drukuje książkę- pracuje w drukarni

– wydawca- wysyła książki do bibliotek i księgarni

 W księgarni książki możemy zakupić, a w bibliotece wypożyczyć.

A teraz posłuchajcie bajki ,, Jaś i Małgosia”

Bajka ,, Jaś i Małgosia”

Czy znacie tych bohaterów? Na pewno tak. Są z Wami każdego dnia w przedszkolu.

O czym musicie pamiętać? O tym, że dobro zawsze zwycięża. Okrutna macocha i zła Baba Jaga zostały pokonane.

Edukacja plastyczna

Zakładka do książki

Co będzie potrzebne?:

  1. Kawałek kolorowego brystolu
  2. Nożyczki
  3. Kolorowy papier
  4. Klej

Jak wykonać?

  1. Poproście kogoś o wycięcie z brystolu kształtu zakładki- pomysł dowolny
  2. Teraz możecie ozdobić go kolorowym papierem wycinając z niego różne kształty

Zakładka gotowa. Książki będą zadowolone, gdy będziecie jej używać zamiast zaginać kartki.

Bez tytułu

Edukacja muzyczna

Wiecie już jak ważne są książki. Dzięki nim dzieci i dorośli poznać mogą świat. Posłuchajcie piosenki, którą dla Was przygotowałyśmy. Możecie spróbować ją śpiewać .

              Jestem książką (w zakładce Piosenki i zabawy muzyczne)

  1. Witam cię kartek szelestem, tytułem na pierwszej stronie,

Bo po to przecież tu jestem, abyś mnie ujął w swe dłonie.

            Ref. Jestem książką, mam tytuł i autora

                    Jestem książką, czytania przyszła pora.

  1. Kiedy ci smutno będzie, w łóżeczku będziesz chory,

      Ja z tobą pójdę wszędzie, poprzez zimowe wieczory.

                   Ref. Jestem książką……

  1. Wędrować po każdej kartce nigdy ci się nie znudzi,

Bo bardzo są ciekawe przygody nieznanych ludzi.

             Ref. Jestem książką………

Edukacja matematyczna

Lubicie figury geometryczne?

Zapraszamy Was do krainy trójkątów.

,,Trójkątna Karolina”

Tekst: Danuta Wawiłow, Natalia Usenko

Po środku oceanu trójkątna sterczy skała. Na tej trójkątnej skale trójkątny stoi pałac. Po niebie granatowym trójkątny księżyc płynie i niesie sny królewnie Karolinie. I śni się Karolinie, jak wśród trójkątnych maków trójkątny rycerz do niej na białym mknie rumaku. I śni się Karolinie, jak wśród trójkątnych maków trójkątny rycerz do niej na białym mknie rumaku. Lecz budzi się królewna i łzy trójkątne leje, bo wokół niej ocean i wicher straszny wieje. Trójkątne w górze chmury, trójkątne szumią fale, a maki tu nie rosną i książąt nie ma wcale. Lecz oto wzeszło słońce i w blasku jego nagle zabłysły nad falami trójkątne białe żagle. Trójkątny okręt płyną przez fale i odmęty tłum mew szybował nad nim i wrzeszczał jak najęty. Przy sterze stał kapitan trójkątny niesłychanie, trójkątną miał lunetę i czapkę i ubranie. Wtem z ust wypuścił fajkę i z rąk wypuścił linę, bo ujrzał na balkonie królewnę Karolinę. Kim jesteś piękne dziewczę? Kapitan rzekł w zachwycie, ach zostań moją żoną, bo kocham Cię nad życie. Wesele było huczne i miała Karolina trójkątnych siedem córek i trójkątnego syna. I tak im dni szczęśliwie płynęły pomalutku, trójkątne kwitły kwiatki w trójkątnym ich ogródku. Królowa Karolina smażyła konfiturki, a wokół niej biegały trójkątne, śliczne córki. Trójkątny dzielny synek co rano b

iegł na plażę i puszczał tam okręty, bo chciał być marynarzem. Szczęśliwy jestem bardzo, bo taką mam rodzinę – zwykł mówić król – kapitan całując Karolinę.

Pytania dotyczące treści:

  1. Jak nazywała się bohaterka opowiadania?
  2. Z jakich figur zbudowana była kraina, w której mieszkała?
  3. Ile boków ma trójkąt?

Propozycja zabaw- potrzebne będą trójkąty w różnych kolorach i wielkościach

  1. Spróbujcie podzielić trójkąty na różne sposoby( ze względu na kolor, wielkość)
  2. Policzcie, ile jest trójkątów w każdej grupie.
  3. Układajcie trójkąty- duży, mały, duży , mały
  4. Układajcie trójkątne rytmy
  5. Możecie je dodawać i odejmować, bawić się znakami <, > ,=

 

Propozycja pracy plastycznej z wykorzystaniem kolorowych trójkątów

,, Trójkątna kraina”

Co będzie potrzebne?:

  1. Kolorowe trójkąty różnych wielkości- można wykorzystać te z zabaw matematycznych
  2. Klej i kartka

Jak wykonać?

Z trójkątów, którymi się bawiliście możecie stworzyć ciekawe obrazki. Dziś nie pokażemy jakie, ponieważ Wy macie ciekawsze pomysły.

Ale czekamy na zdjęcia. Będzie nam miło, jak będziemy mogły zobaczyć Wasze dzieła.

Karta pracy- ,, Kolorowe kształty”

KOLOROWE KSZTAŁTY- KARTA PRACY

Propozycja ćwiczeń ruchowych

Zapraszamy Was do ćwiczeń razem z Pipi. Róbcie to, co ona.

Film ,, Ćwiczenia z Pipi”

Edukacja językowa

Drodzy Przedszkolacy. Na pewno zauważyliście, że każda książka zrobiona jest z papieru. Papier powstaje z drewna. Najpierw musi być las- rośnie on wiele lat zanim można w nim wycinać drzewa. Jak powstaje papier dowiecie się z filmu. Zapraszamy do obejrzenia.

Film edukacyjny ,, Jak nauka wyszła z lasu”

Pamiętajcie, aby szanować książki i oszczędnie gospodarować papierem. Rysować możecie z obu stron kartki. Kiedy wycinacie róbcie to zaczynając od brzegów, a nie ze środka. Reszta takiego papieru może jeszcze zostać wykorzystana innym razem. Ochronicie wtedy lasy, a one  odwdzięczą się Wam świeżym powietrzem, którego tak bardzo potrzebujemy.

 

A teraz prezentacja- o tym, jak należy właściwie korzystać z książek. Możecie ją obejrzeć dzięki portalowi przedszkolankowo.pl

Prezentacja ,, Zasady korzystania z książki”

 ZASADY-KORZYSTANIA-Z-KSIĄŻEK-prezentacja-multimedialna-dla-dzieci

Na koniec bajka ,, O zmęczonej książce z bajkami”. Poproście Rodziców o przeczytanie.

 BAJKA „O ZMĘCZONEJ KSIĄŻCE”

Karta pracy – Krzyżówka

KRZYŻÓWKA

Gra ,, Zagadki”

GRA INTERAKTYWNA

GRA INTERAKTYWNA

Pozostałe karty pracy do wykorzystania w tygodniu przesłane zostaną elektronicznie


JESTEM POLAKIEM I EUROPEJCZYKIEM 27-30 KWIETNIA

7e9e9e38e9edb65d4a6b2fc76badea5050614c88

Drogie Dzieci i Rodzice

W tym tygodniu obchodzić będziemy ważne święta:

– 1 maja- Święto Pracy

– 2 maja- Dzień Flagi

– 3 maja- Święto Konstytucji 3 Maja

 

Edukacja językowa

Polska to nasz wspólny dom, to nasza Ojczyzna. Wszyscy zatem jesteśmy Polakami, posługujemy się językiem polskim. Każdy kraj ma swoją historię i swoje symbole narodowe. Poznać historię naszego kraju pomoże Wam film

POLAK MAŁY– IPN oddział Kraków

Posłuchajcie i przypomnijcie sobie wiersz, który zna każde polskie dziecko.

,, Katechizm małego Polaka”– Władysław Bełza

„Kto ty jesteś? Polak mały.
Jaki znak twój? Orzeł biały.
Gdzie ty mieszkasz? Między swymi.
W jakim kraju? W polskiej ziemi.
Czym ta ziemia? Mą ojczyzną.
Czym zdobyta? Krwią i blizną.
Czy ją kochasz? Kocham szczerze.
A w co wierzysz? W Polskę wierzę.”

 

Nasze polskie symbole narodowe to

– flaga- biało- czerwona

– godło- biały orzeł na czerwonym tle

– hymn- Mazurek Dąbrowskiego

Musicie pamiętać, że symbole narodowe to coś bardzo ważnego, należy o nie dbać i zawsze je szanować. Hymn Polski to ważna dla Polaków pieśń. Słyszymy ją podczas ważnych uroczystości państwowych, podczas rozgrywek polskich drużyn, kiedy Polacy zdobywają medale…

Słysząc hymn należy przyjąć odpowiednią postawę- stoimy na baczność.

Posłuchajcie naszego hymnu narodowego

Mazurek Dąbrowskiego

 

Każdy kraj ma swoją stolicę. Stolica, to takie bardzo ważne miasto- tam urzęduje prezydent- głowa państwa.

Stolicą Polski jest Warszawa. Przez Warszawę przepływa najdłuższa polska rzeka, która nazywa się Wisła. Wypływa z gór i płynie aż do morza, czyli przez całą Polskę. Bajka o Warsie i Sawie pozwoli wam poznać historię powstania Warszawy.

 ,, Wars i Sawa”- legendy polskie audiobook dla dzieci

Karta pracy-  Sprawdź, czy każde dziecko będzie miało flagę

KARTA PRACY- SPRAWDŹ CZY…

Edukacja plastyczna

Flaga Polski

Co będzie potrzebne:

– kolorowa kartka z narysowaną flagą

– biała i czerwona bibuła

– klej

Bibułę białą i czerwoną tniemy na małe kwadraciki, a następnie naklejamy je na przygotowaną flagę. Pamiętajcie, że biały kolor jest na górze, a czerwony na dole.

Flaga gotowa

11

,, Barwy ojczyste”- Cz. Janczarski

Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie,

A tej fladze biel jest i czerwień.

Czerwień to miłość, biel serce czyste,

Piękne są nasze barwy ojczyste.

Edukacja muzyczna

Wiecie już, że wszyscy  jesteśmy Polakami. Mieszkamy w bardzo pięknym kraju. W Polsce jest bardzo dużo ciekawych miejsc, które na pewno kiedyś odwiedzicie. Wielu z Was już było nad morzem, w górach i w innych miejscach naszej Ojczyzny.  Posłuchajcie teraz piosenki o naszym kraju

,, Jestem Polakiem”- piosenka do słuchania

Pytania związane z treścią:

  1. W jakim mieście w Polsce spotkać można smoka wawelskiego?
  2. Jak nazywają się ludzie, którzy mieszkają w górach np. w Zakopanem?
  3. Jakie polskie miasto słynie z toruńskich pierników?
  4. Jak nazywa się rzeka, która płynie przez Warszawę?
  5. Jak nazywa się stolica Polski?
  6. Po co jedziemy nad morze?

 

3 maja obchodzić będziemy bardzo ważne święto narodowe- Święto Konstytucji 3 Maja.

To dla Polaków bardzo ważny dzień. Konstytucja to taki dokument, w którym spisane są nasze prawa i obowiązki- również wasze. W tym dniu, co będziecie mogli zobaczyć w telewizji, ludzie mają przypięte kotyliony w kolorach naszych barw narodowych. Jest to znak patriotyzmu, miłości i szacunku do Polski.

Kotylion z serduszek

Co będzie potrzebne:

– 3 czerwone serduszka

– 3 białe serduszka

– białe lub czerwone kółeczko

– biały i czerwony pasek papieru

– klej

 Jak wykonać?

  1. Przyklejamy serduszka do siebie czerwone, białe, czerwone, białe… powstanie kwiatek
  2. W środku przyklejamy kółeczko
  3. Od spodu przyklejamy biały i czerwony pasek

  Kotylion gotowy. Możecie go sobie przypiąć  3 maja.

Bez tytułuUUU

Edukacja ruchowa

Opowieść ruchowa „Skok przez Polskę”: dzieci naśladują czynności i odgłosy

Jesteśmy nad Bałtykiem, fale uderzają o brzeg i szumią (dzieci naśladują odgłosy: szuuuu, szuuuuu).

Przed wskoczeniem do wody musimy się rozegrać do stroju kąpielowego (naśladują rozbieranie się) i wykonać rozgrzewkę.

Zróbmy kilka pajacyków i skłonów (wykonują ćwiczenia).

A teraz siuuup (powtarzają) do wody. Oj, trochę zimno, brrr (powtarzają i pokazują jak się trzęsą z zimna).

Spróbujmy zanurkować – bul, bul, bul (powtarzają i naśladują nurkowanie).

Szybko się wycieramy, ubieramy (naśladują czynności) i wykonujemy dłuuuuugi skok (długi skok obunóż) do Warszawy, gdzie weźmiemy udział w maratonie, to aż 3 okrążenia wokół miasta (biegną np. wokół stołu).

Chwila odpoczynku na wypicie wody (naśladują picie) i wykonujemy dłuuugi skok w góry (wykonują skok obunóż).

Wspinamy się na najwyższy szczyt -Rysy, nie jest  to łatwe, ciągle ocieramy pot z czoła (naśladują).

Ale już niedługo szczyt. Jesteśmy! Ale piękne widoki! Zasłużyliśmy na odpoczynek (siadają i naśladują oglądanie widoków).

Edukacja językowa

Wiecie już, że jesteśmy Polakami. Ale jesteśmy też Europejczykami.

Europa to kontynent- w samym jego środku znajduje się Polska. Polska i jeszcze inne kraje europejskie tworzą Unię Europejską. Unia to porozumienie między państwami. Państwa te wzajemnie sobie pomagają. Unia Europejska, podobnie jak Polska, ma swoją stolicę, hymn i flagę. Stolicą Unii jest Bruksela. Hymn to melodia- symfonia  Bethovena ,, Oda do radości”. Flaga Unii Europejskiej jest niebieska. Na jej tle widnieje 12 żółtych gwiazd, które tworzą koło. Te gwiazdy to symbol harmonii, jedności i solidarności.

 Zapraszam do obejrzenia filmu, który lepiej pozwoli Wam poznać Unię Europejską

,,Poznaję  Unię Europejską”

Pytania do filmu:

  1. Co to jest Unia Europejska?
  2. Jak wygląda flaga Unii Europejskiej?
  3. Czy Polska należy do Unii Europejskiej?

 

Flaga Unii Europejskiej

Co będzie potrzebne:

– niebieska kartka

– żółta kartka, z której należy wyciąć 12 gwiazdek ( można wyciąć białe i pokolorować)

– klej

– nożyczki

Jak wykonać:

  1. Wyciąć 12 gwiazdek
  2. Przykleić gwiazdki na kartce ( pamiętamy, że jest to koło)

Flaga UE gotowa

Bez tytułuOOO

 Edukacja matematyczna

Figurolandia.
Za górami , za lasami była kraina FIGUROLANDIA, w której wszystko było zrobione z figur geometrycznych. Z figur były tam domy, drzewa, samochody, lizaki. Na ulicach powiewały flagi w kształcie trójkątów, na drzewach rosły owoce z figur geometrycznych, dzieci zrywały je do okrągłych koszyków, jednym słowem świat figur rozpościerał się wszędzie jak okiem sięgnąć. W krainie tej mieszkały figurowe pajacyki. Pewnej nocy zły czarodziej pozmieniał wszystko w normalne przedmioty. Bardzo smucili się mieszkańcy Figurolandii, bo ich nazwa pochodziła od tego , że wszystko było z figur geometrycznych., a teraz ich nie było. Czarodziej ogłosił, że jedynym ratunkiem na odzyskanie kształtów jest wykonanie wielu zadań przez dzielnych przedszkolaków.

Zabawy z figurami:

Przygotujcie sobie koła, kwadraty, prostokąty i trójkąty- po 5 sztuk w  kolorze białym i  5 w kolorze czerwonym

  1. Układajcie figury prostokąt czerwony, koło białe, kwadrat czerwony, trójkąt biały i dalej…prostokąt czerwony…
  2. Układajcie inne wzorki z figur- pamiętajcie, aby wzór się powtarzał.
  3. Liczymy ile mamy kwadratów, prostokątów, kół i trójkątów.
  4. Możecie z figur układać cyfry, które znacie.
  5. Spróbujcie z tych figur ułożyć ciekawy obrazek- jeśli chcecie możecie nakleić na kartkę.

Na pewno uda Wam się uratować FIGUROLANDIĘ.

Karta pracy- Wstaw odpowiednie znaki

WSTAW ODPOWIEDNIE ZNAKI

Zagadki

1.Rymuje się ze słowem ,, siodło”

Jednym z symboli Polski jest…………( godło)

2. Powiewa ona, gdy wiatr się zerwie

A na niej biel jest i czerwień………..( flaga)

3. Ta szeroka rzeka płynie po polskiej krainie

Pędzi od gór wysokich przez naszą stolicę

W niej rybak Wars ujrzał swą ulubienicę……….( Wisła)

4.Pytanie to nietrudne- każdy to przyzna

Jak się nazywa twoja Ojczyzna……….( Polska)

5.Ogoniasta panienka miecz i tarczę ma w rękach

Chociaż nie jest rycerzem, to stolicy nam strzeże………( Syrenka)

6.Co to za miasto, każdy to wie

 Naszą stolicą się zwie………( Warszawa)

 Karta pracy- Krzyżówka

KRZYŻÓWKA

Pozostałe karty pracy przesłane zostaną elektronicznie


CHRONIMY NASZĄ PLANETĘ 20-24.04.2020r.

 earth

Edukacja językowa

Wszyscy jesteśmy mieszkańcami jednej planety. Ta planeta to Ziemia. Musimy o nią dbać, żeby życie na niej było możliwe, żeby mogły rosnąć rośliny, rozwijać się zwierzęta, aby była czysta woda, , byśmy mogli oddychać świeżym powietrzem, które jest niezbędne dla życia i cieszyć się widokiem pięknych roślin, zwierząt, czystych jezior i rzek.

Dlatego nasza planeta musi być czysta i wolna od wszystkiego, co jej szkodzi.

,, Kaczka sprzątaczka”
Nad rzeczką, opodal krzaczka,
mieszkała kaczka – sprzątaczka.
Z pomocą małej zmioteczki
sprzątała ciągle brzeg rzeczki.
Raz, dla przykładu – proszę ja pana –
wymiotła tuzin korków od szampana!
Gdzieś koło środy lub piątku
zbierała puszki w ramach porządków.
A w poniedziałek kupiła sznurek
i pakowała makulaturę.
Nie ustawała w swoich staraniach,
zbierając złom od dnia zarania.
Zysk także czasem miała niewielki,
gdy sprzedawała puste butelki.
Działało jej przy tym na nerwy,
że sprząta i sprząta bez przerwy:
kubeczki, tacki, woreczki, plastiki,
po smakowitych soczkach kartoniki,
torebki, miski, kolorowe karteczki,
niedojedzone kiełbaski, bułeczki.
A na dokładkę – proszę ja pana –
wciąż się ślizgała na skórkach po bananach.
Gryzła się biedna kaczka okropnie:
„A niech tych ludzi gęś kopnie!”
Mimo jej ciągłych, usilnych zabiegów
wciąż brudno było na rzeczki brzegu.

Nie wiedziała kaczka o tem,
jak sobie radzić ze śmieci kłopotem.
Co by tu zrobić, drogie dzieciaczki, by ulżyć doli kaczki – sprzątaczki?

 Rozmowa na temat wysłuchanego wiersza:
– Gdzie mieszka kaczka-sprzątaczka?
– Czym zajmowała się kaczka?
– Kto rozrzucił śmieci nad brzegiem rzeki?
– W jaki sposób możemy kaczce pomóc? (trzeba pozbierać śmieci)

Pomyśl już teraz o naszej planecie,
zanim się stanie jednym wielkim śmieciem.
Byłby to problem nie lada –
zatem już teraz pomyślmy o odpadach.
Bo śmieci i odpady nie są jednakowe –
są szklane, papierowe, metalowe także plastikowe.
Więc posłuchaj dobrej rady i segreguj odpady.
I od dzisiaj swych śmieci nie wyrzucaj jak leci!
Osobno plastik,
osobno szkło,
osobno metal,
osobno papier,
ZAPAMIĘTAJ TO !!!

Pozwoli Wam to lepiej zrozumieć bajka ekologiczna ,, Rady na odpady”

Znajdziecie ją pod linkiem

BAJKA EDUKACYJNA RADY NA ODPADY

Karta pracy ,,Pojemniki na śmieci”

Pojemniki na śmieci

Edukacja muzyczna

Posłuchajcie piosenki- znajdziecie ją w zakładce Piosenki i zabawy muzyczne

Ziemia, zielona wyspa – tekst piosenki
  1. Nie warto mieszkać na Marsie,
    Nie warto mieszkać na Wenus.
    Na Ziemi jest życie ciekawsze,
    Powtarzam to każdemu.
    Ref.
    Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,
    Wśród innych dalekich planet.
    To dom jest dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
    Więc musi być bardzo zadbany.
    2. Chcę poznać życie delfinów
    I wiedzieć co piszczy w trawie.
    Zachwycać się lotem motyla
    I z kotem móc się bawić.
    Ref.
    Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona…..
    3. Posadźmy kwiatów tysiące.
    Posadźmy krzewy i drzewa,
    Niech z nieba uśmiecha się słońce,
    Pozwólmy ptakom śpiewać.
    Ref.  Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona….

Jeśli chcecie możecie sobie zrobić grzechotkę wykorzystując nieużytki. W ten sposób dacie im nowe życie. Wystarczy plastikową butelkę częściowo napełnić niepotrzebnymi koralikami, guzikami lub kuleczkami np. z folii aluminiowej. Grzechotka gotowa.

Edukacja plastyczno- techniczna

,,Świecznik- latarenka”

Co będzie potrzebne i jak wykonać:

– mały słoik- może być po musztardzie

– klej magic

– coś do oklejenia ( ryż, kasza, sól …- ja wykorzystałam ryż)

– wstążeczka do ozdobienia

Jak wykonać?

  1. Przygotować na papierze to, czym chcecie okleić świecznik
  2. Część słoiczka posmarować klejem
  3. Szybko obtoczyć w ryżu, kaszy….
  4. Poczekać aż wyschnie
  5. Ozdobić wstążeczką
  6. Włożyć świeczkę, podgrzewacz
  7. Świecznik gotowy. Brawo!

Efekt widoczny jest wieczorem- poproście Rodziców, aby zapalili świeczkę- sami tego robić nie możecie- zapałki w ręku dziecka to pożar!

Bez tytułuBez tytułu1Bez tytułu2

Wiersz , którego możecie się nauczyć na pamięć

,, Zielone serce”- R. Pisarski

Na skwerku rosło drzewo- szeroko, rozłożyście.

Srebrzystą miało korę, zielonosrebrne liście.

Słuchali chętnie ludzie, przechodząc koło drzewa

Jak wietrzyk wśród gałązek wesoło piosenki śpiewa.

         Lecz przyszedł mały urwis, ukradkiem wyjął nożyk

         Bo napis chciał wyskrobać w srebrzystej, cienkiej korze.

         Wycinał powolutku, literkę po literce

         Nie wiedział, że pod korą zielone płacze serce.

Edukacja matematyczna

  1. Do zabawy wykorzystać można kolorowe nakrętki z butelek, guziki i inne nieużytki.

Bawimy się w dodawanie, odejmowanie, utrwalamy znaki <, > .=

Układamy nakrętki wg kolorów i przeliczamy, sprawdzamy, których jest więcej, których mniej. Sprawdzamy o ile więcej, o ile mniej.

  1. Wykorzystujemy niepotrzebne sznurowadła lub inne sznurki- sprawdzamy ich długość mierząc stopą, dłonią…- który sznurek jest dłuższy, który krótszy?. Ile stóp się mieści na jednym, a ile na drugim? Ustawiamy sznurki o różnej długości od najkrótszego do najdłuższego . Możecie wymyślać jeszcze inne zabawy.
  1. Wykorzystujemy plastikową butelkę i krzesełko- ,, Gdzie jest butelka?”- utrwalamy pojęcia za, przed, pod, nad, z tyłu, z przodu, z boku, z prawej strony, z lewej strony.

Karta pracy ,, Kolorowa papuga”

GRA MATEMATYCZNA

Kolorowa papuga

Zabawy ruchowe

  1. Slalom z wykorzystaniem butelek po napojach- bieg
  2. Slalom kotów- chód na czworakach między butelkami
  3. Kręgle- zbijamy kręgle- butelki
  4. Przejście równoważne po sznurku
  5. Rzut do celu- robimy pętlę wykorzystując sznurek i próbujemy do niej z pewnej odległości wrzucać nakrętki. Można również wykorzystać kosz, wiaderko, miskę lub hula- hop

 Karta pracy ,,Krzyżówka”

Krzyżówka 

Pozostałe karty do wykorzystania w tygodniu przesłane zostaną elektronicznie


TEMATYKA TYGODNIA „WIOSENNE PRZEBUDZENIE PRZYRODY ”

OD 14 DO 17 KWIETNIA

Edukacja przyrodnicza

Wiosna to czas, kiedy wszystko budzi  się do życia, także żaby.

Na pewno chcecie wiedzieć skąd się  one biorą.

Z pomocą przychodzi nam książeczka, którą możecie sobie wydrukować lub tylko obejrzeć.

 Oglądacie ją dzięki  dzieckiembadz.blogspot.com

ŻABKI

Edukacja plastyczna

,,Żabka”

Potrzebne będą:

– nożyczki

– klej

– kółka koloru zielonego( dwa duże, dwa średnie i dwa małe oraz jeszcze mniejsze dwa czarne)- jeśli nie macie zielonej kartki możecie pokolorować lub pomalować białą

Spróbujcie sami obrysować kółka na kartce- można wykorzystać szklankę, talerzyk, literatkę , a później je wytnijcie.

Jedno największe kółko naklejamy na środku. Kolejne duże zginamy na pół- to głowa. Dwa średnie zginamy- przyklejamy jako nogi. Najmniejsze to oczy. Na oczy naklejamy czarne źrenice. Żabka gotowa. Powodzenia!

 stylowi_pl_dziecko_origami-plaskie-z-kola-zaciszny-zakatek-muzy-czyli_18971541

 

Jeszcze  proponujemy coś zdrowego i smacznego. 4 kwietnia obchodziliśmy DZIEŃ MARCHEWKI.

To pomarańczowe warzywo jest bardzo smaczne i wartościowe – kto chrupie marchewkę lub pije z niej sok ma piękną cerę, zdrowe oczy i zęby. Postarajcie się dzisiaj zjeść marchewkę lub wypić sok, którego podstawowym składnikiem będzie marchewka. Ucieszy się wasz organizm, KUBUŚ – bo to PRZYJACIEL NATURY i my, jak prześlecie na pocztę przedszkolną zdjęcia. Jeśli tylko macie ochotę możecie marchewki wykorzystać do różnych zabaw ( przeliczanie, dodawanie, odejmowanie itp.).

Życzymy udanej zabawy z marchewką w roli głównej.

Edukacja muzyczna

Posłuchajcie piosenki ,, My jesteśmy żabki” ( w zakładce Piosenki i zabawy muzyczne)

Tekst:

  1. My jesteśmy żabki, mamy cztery łapki

Skaczemy po trawie, bocian nas nie złapie

           Ref. Hop, hop, hop, skaczą żabki w bok

     Hop, hop, hop, skaczą żabki w przód

     Hop, hop, hop, skaczą żabki w tył

     Hop, hop, hop, skaczą ile sił

  1. My jesteśmy żabki, po to mamy łapki

By popływać w stawie i skakać po trawie.

     Ref. Hop….

        Propozycja zabawy ruchowejposkaczcie jak żabki przy refrenie

–  hop, hop, hop w górę i  w bok

– hop, hop, hop w górę i w tył

– ho, hop, hop, w górę z całych sił

Karta pracy ,, Żabki” – utrwalenie znaków <, >, =

WSTAW ZNAK

Edukacja językowo- przyrodnicza

Posłuchajcie bajeczki ,, Mieszkanie dla ślimaczka”

BAJECZKA

Pytania dotyczące treści:

– Jakie imię miał ślimaczek?

– Dlaczego ślimak postanowił szukać nowego mieszkania?

– Jak skończyła się jego przygoda?

A teraz krótki wierszyk:

     Ślimak, ślimak pokaż rogi

     dam ci sera na pierogi

     jak nie sera, to kapusty

     od kapusty będziesz tłusty.

 Mała ciekawostka o ślimakach

Najbardziej znane są ślimaki winniczki. Można je spotkać w naszych przydomowych ogródkach. Mają piękne muszle na grzbiecie. Winniczki są jadalne. To ulubiony przysmak Francuzów i Hiszpanów. Poruszają się bardzo wolno.

Edukacja plastyczna

    ,, Ślimak”                   

Co będzie potrzebne:

– farby

– patyczek higieniczny

Kartę ,, Ślimak” należy zakropkować. Muszlę można zrobić w różnych kolorach. Postarajcie się robić kropki obok siebie, ale tak, żeby nie zrobić z nich plamy. Powodzenia!

ŚLIMAK- PRZYKŁAD PRACY

ŚLIMAK- WZÓR DO POBRANIA

Karta pracy ,, Wiosenne poszukiwania”- utrwalamy dodawanie i odejmowanie

Bez tytułu

Edukacja językowo- przyrodnicza

Poznaliśmy już żabę, ślimaka, a dziś poznamy mrówkę.

 Ciekawostki o mrówkach

Istnieje wiele gatunków mrówek, które różnią się wielkością i kolorem Mrówki mają sześć odnóży. Żyją w zorganizowanej społeczności, w której każda mrówka odgrywa przypisaną jej rolę:

– królowa składa jaja

– robotnice budują gniazda i bronią ich oraz zbierają pożywienie

Setki tysięcy mrówek, czyli bardzo dużo, żyją pod kopcem z igieł sosnowych i resztek roślin. Cały czas pracując mieszają glebę, spulchniają ją i wzbogacają. Czasem o człowieku można powiedzieć, ze jest pracowity jak mrówka. To znaczy, że pracuje chętnie, sprawnie, a jego praca przynosi efekty.

Teraz możecie posłuchać bajki .

O śpiewającym świerszczu i pracowitej mrówce.

 Był raz świerszcz, który całe lato siedział na progu domku i śpiewał. A kiedy nagle i niespodzianie zapanowała mroźna zima, ukrył się w swym domku i szukał pożywienia. Ale spiżarnia jego pusta, nie znalazł w niej ani ziarnka żytka, ani choćby jednej muszki. Wtedy świerszcz posmutniał, bo głód, to rzecz przykra. Lecz nie namyślając się długo, poszedł do sąsiadki, pracowitej mrówki. Zastukał do drzwiczek jej mieszkanka, ukrytego pod wielkim mrowiskiem, i rzekł: — Miła sąsiadeczko, nie mam ja w domu ani okruszka żyta, ani muszki, i bardzo głodny. Pożycz mi trochę z swoich zapasów, a ja zwrócę ci jeszcze raz tyle na przyszłe żniwa.
Mrówka — jak wiadomo — to stworzenie pilne i pracowite. Nic też dziwnego, że nagromadziła sobie w ciągu lata pokaźne zapasy wszelakiego pożywienia. Ale, przezorna i oszczędna, niechętnie pożyczała próżniakom. Więc odparła: — Miły sąsiedzie, wiesz przecie, że pożyczać z swych zapasów nie lubię. Nie ze sknerstwa, ale z przezorności. Jeślibym ci raz pożyczyła, to jutro przyszedłbyś znowu. A w końcu pozostałabym sama bez źdźbła pożywienia. A ja wszakże mam do wyżywienia bardzo liczną rodzinę. A czemużeś właściwie nie nagromadził sobie odpowiednich zapasów latem?
— Ach latem! — odpowiedział świerszcz. — Latem nie miałem czasu. Latem śpiewałem i muzykowałem całymi dniami.
Wtedy mrówka wybuchła śmiechem i zawołała: — Ano, jeżeliś całe lato muzykował, to teraz zimą możesz tańczyć! — I mrówka zamknęła mu drzwi przed nosem.
Z bajki tej nauka pierwsza:

Kto próżniakiem i nierobem —
Niech tańcuje z panem głodem.

I nauka druga:

Oszczędnością i pracą,
Ludzie się bogacą.

Karta pracy Mrówki- utrwalenie prawej i lewej strony

mrówki

Edukacja matematyczna

Propozycja zabaw z żabką:

  1. Wytnij żabki- powinno być ich co najmniej 10
  2. Pokoloruj połowę na żółto, resztę na zielono
  3. Wykorzystaj je do różnych zabaw:

– układaj zielona, żółta, zielona …..

– zabawa z kostką- ile oczek na kostce, tyle żabek

– ułóż żabki i policz je- jeden, dwa …

– ułóż żabki i policz inaczej- pierwsza żabka jest zielona, druga żabka jest……

– zadania z treścią:

 * na łące skakały 2 żabki. Po chwili dołączyły jeszcze 3.  Ile żabek skakało na łące?

 * na łące skakało 9 żabek. Trzy żabki uciekły. Ile żabek zostało?

  Możesz wymyślać inne zadania

ŻABKI

Utrwalenie wiadomości- Zabawa,, Prawda – fałsz”

Jeśli zdanie jest prawdziwe podskocz w górę, jeśli fałszywe, zrób przysiad

  1. Mrówka jest pracowita?
  2. Ślimak porusza się bardzo szybko?
  3. Mrówki nie maja swojej królowej?
  4. Żaby lubią zjadać muszki?
  5. Winniczek to ślimak jadalny?
  6. Jajeczka żaby to kuleczki?
  7. Kijanki przypominają małe rybki?
  8. Marchewka o owoc?
  9. Kto zjada marchewki ma sokoli wzrok?

Inne dodatkowe materiały do wykorzystania w tygodniu wysłane zostały elektronicznie.

GRY EDUKACYJNE

GŁOSKI S Z C DZ

PTAKI

MATEMATYKA – DODAWANIE


TEMATYKA TYGODNIA „WIELKANOC” OD 6 DO 10 KWIETNIA

Dzień 1

Edukacja językowa

,, Na wielkanocnym stole”

Poznaliście już trochę zwyczajów związanych z Wielkanocą.

Posłuchajcie o wielkanocnym stole, a dowiecie się też ciekawych rzeczy.

Wielkanocny stół nakryty bielutkim obrusem.  Na ten obrus dzbanuszek wskoczył jednym susem. Z dzbanuszka zerkają aksamitne bazie. Ha!. Jesteśmy pierwsze, przynajmniej na razie. Niezbyt długo same na stoliczku stały. Wnet się zjawił koszyczek pisanek wspaniałych. Jedna w paski, druga w gwiazdki, trzy następne w kwiaty. Ta w kropeczki, ta w listeczki….. Wybór przebogaty. Każda sobą zachwycona i bardzo przejęta: dzięki nam tak kolorowe mogą być te święta! Usłyszały to mazurki ślicznie lukrowane. Roześmiały się serdecznie : pisanki kochane, śliczne macie wzorki, takie kolorowe, lecz my do schrupania jesteśmy gotowe. Każdy lubi w święta smacznie podjeść sobie, no a wy służycie tylko ku ozdobie.  Tak, tak- przytaknęła babeczka rumiana- podjeść sobie trzeba od samego rana. Zgoda- rzekła kiełbasa, strojąc dumne miny: kto chce sobie podjeść sięga po wędliny. Ja- rzekł zając z czekolady- jestem cały w złocie i przynoszę grzecznym dzieciom słodziutkie łakocie. Coraz głośniej się spierały świąteczne przysmaki . nagle ktoś dołączył do nich. Patrzą kto to taki….To baranek wielkanocny stanął sobie z boku i powiedział cichuteńko: Przyniosłem wam pokój. Już pogodne są mazurki, babka uśmiechnięta. Zajączek się cieszy: Niech nam żyją święta!

  • Zastanówcie się co wkładamy do wielkanocnego koszyczka, co znajduje się na wielkanocnym stole.
  • Zapamiętajcie, że pisanka ma wzorki, a jajko jednolitego koloru to kraszanka.

Teraz możecie wykonać kartę pracy z wielkanocnym koszyczkiem. Znajdziecie ją w zakładce karty pracy oraz kartę pracy- narysuj wzór na ostatnim jajku.

Karta pracy- Wielkanocny koszyczek

Karta pracy- dorysuj wzór na ostatnim jajku

Dodatkowe- wysłane elektronicznie:

 karta pracy – Zbieraj jajka wg kodu

 Karta pracy – dorysuj drugą połowę

Dzień 2

Edukacja muzyczna

Przypomnijcie piosenkę o wielkanocnym koszyczku, bo święta już tuż, tuż. A potem posłuchajcie piosenki ,, Kłótnia wielkanocnych zwierzątek” (w zakładce Piosenki i zabawy muzyczne)

  • Spróbujcie wymienić wszystkie zwierzątka występujące w tej piosence.
  • Zabawcie się w tworzenie zdrobnień np. duża kura- mała kurka. Wykorzystajcie do tej zabawy nazwy zwierząt z piosenki.
  • Spróbujcie też naśladować odgłosy tych zwierzątek.

Teraz możecie wykonać kartę pracy- Dorysuj pisankom oczy, nos i usta….

Karta pracy- Dorysuj pisankom oczy, nos..

Dodatkowe- wysłane elektronicznie

Karta pracy – połącz kropki

Karta pracy- wytnij kurczaki, przyklej odpowiednią ilość do kury

Dzień 3

Edukacja przyrodnicza

Wielkanoc kojarzy się z jajkiem. Jajko to symbol nowego życia. Spróbujcie ułożyć obrazki według kolejności zdarzeń, ponumerujcie je. Opowiedzcie co zdarzyło się na kolejnych obrazkach. Poznacie cykl rozwojowy ,, Od jajka do kury”. Co było pierwsze- jajko? A może kura?

 Pokolorujcie obrazki – karta pracy cykl rozwojowy ,, Od jajka do kury”

Karta pracy cykl rozwojowy

Edukacja plastyczna

  • Poznaliście, jak z jajka powstaje kurczaczek.
  • A teraz możecie zrobić śmiesznego kurczaka.

Co będzie potrzebne:

– kółko wycięte z białego  papieru lub papierowy talerzyk

– żółta bibuła lub papier

– czerwony papier- lub biały, który można  pomalować

– nożyczki

– klej

– kredki

Jak zrobić:

– wypełnij kółko skrawkami żółtej bibuły lub papieru

– doklej oczy, nos, skrzydła- obrysuj swoje dłonie i wytnij ( która lewa, która prawa?)

– doklej od spodu nóżki- paski czerwonego papieru pozginaj w harmonijkę – kurczak gotowy!

Bez tytułu

Dzień 4

Edukacja   matematyczna

Posłuchajcie opowiadania- poproście kogoś dorosłego, aby wam przeczytał

Święta Wielkanocne

Marek i Marta nie lubili wstawać rano. Tym razem rodzice obudzili ich bardzo wcześnie. Mimo że nie było to przyjemne, dzieci nie protestowały. Doskonale wiedziały, że muszą rano wstać, bo wszyscy wybierają się w podróż do babci i dziadka. Droga daleka, a obiecali, że przyjadą na śniadanie. To nie będzie takie zwykłe śniadanie. Właśnie są Święta Wielkanocne, które tradycyjnie rozpoczynają się uroczystym śniadaniem. Marek i Marta cieszą się na ten wyjazd, ponieważ babcia zawsze przygotowuje pyszne jedzenie, a dziadek robi różne psikusy. Z zaspanymi oczami dzieci wsiadły do samochodu. Rodzice zapakowali torby i wyruszyli. Dzieci na początku trochę dyskutowały, próbowały zgadnąć, jakie potrawy przygotuje tego roku babcia i jakie niespodzianki wymyśli dziadek. Jazda samochodem szybko ukołysała rodzeństwo. Nie trzeba było długo czekać, by dzieci zasnęły błogim snem. Wykorzystując ten fakt rodzice zaczęli wspominać święta z okresu swojego dzieciństwa. Mama opowiedziała, jak w świąteczny poranek zobaczyła prawdziwego zająca na łące i zaczęła go gonić. Wyczyn ten się jednak nie udał, zajączek uciekł, ale niespodzianka była. Okazało się bowiem, że goniąc za zającem dobiegła do skraju lasu, gdzie znalazła małego, zbłąkanego pieska. Był tak mały i tak słaby, że nie mógł nawet uciekać. W taki sposób piesek pozostał już u mamy. Tato zrewanżował się opowiadaniem o swojej świątecznej przygodzie: „Ja też w Święta Wielkanocne goniłem zająca. Tylko, że to był mój brat. Ganialiśmy się po domu, wokół świątecznego stołu. Babcia właśnie niosła całą miskę sałatki. Goniąc brata wytrąciłem miskę i cała zawartość znalazła się na dywanie. Tego roku sałatki świątecznej nie było, szkoda, bo babcia zawsze robiła przepyszną sałatkę”. W tym momencie rodzice usłyszeli cichy śmiech dzieci. Okazało się, że wcale nie spały i z dużym zaciekawieniem słuchały opowieści rodziców. Ulegając namowom dzieci, kontynuowali opowiadania o świątecznych przygodach. Ale trzeba było kończyć, bo podróż także dobiegała końca. – Ciekaw jestem, czy w tym roku również przydarzą się jakieś świąteczne przygody? – zaczął się głośno zastanawiać tata. – Właśnie jedną już widzę – odparła mama, wskazując przez okno na wielkiego zająca z koszykiem, który właśnie zbliżał się do ich samochodu. Dzieci wiedziały, co się święci. Pędem wybiegły z samochodu w kierunku zająca. Szybko też rozpoznały, że nie był to prawdziwy zając, tylko przebrany dziadek. Dziadek jednak zapewniał, że koszyk, który trzymał, był jak najprawdziwszy i że dostał go od prawdziwego wielkanocnego zająca. A że Marek i Marta trochę się spóźniali, zając nie mógł dłużej na nich czekać. Miał bowiem tego ranka jeszcze wiele do zrobienia. Przekazał koszyk dziadkowi, by ten pełnił jego obowiązki. Dzieci zatem z przejęciem zaczęły przeglądać zawartość kosza, który był całkiem pokaźnych rozmiarów. Gdy już wyjęły wszystkie prezenty, Marta ze zdziwieniem zapytała – A gdzie są wielkanocne jajka? Zajączek nie przyniósł dla nas jaj? – Rzeczywiście – skomentował dziadek. – Nie ma ani jednego jaja, ale za to zostawił list. Marek, który był starszy, wziął list i zaczął czytać. Oto co było w nim napisane: „Instrukcja poszukiwaczy jaj. Jajo numer 1 – szukajcie go w ogrodzie za najwyższym drzewem. Jajo numer 2 – szukajcie go w stodole pod odwróconym wiadrem. Jajo numer 3 – szukajcie go w oborze w żłobie przykryte sianem. Jajo numer 4 – szukajcie go w altanie, niech będzie ostrożny, kto w środku niej stanie. Jajo numer 5 – szukajcie go pod schodami między drewnami. Jajo numer 6 – szukajcie go w domu na środku… – sami domyślcie się, gdzie.” Na tym instrukcja się kończyła. Dzieci wzięły koszyk i razem z rodzicami oraz dziadkiem zaczęły poszukiwania. Dzięki dokładnej instrukcji, szybko udało im się odnaleźć pięć jaj. Przyszedł więc czas, by odnaleźć szóste jajo. Dzieci wbiegły ochoczo do domu, rozglądając się już od progu. W domu przywitała ich babcia. Wnuki chciały zaangażować do poszukiwań również ją. Babcia jednak nie bardzo była skora do zabawy, tylko z uporem zapraszała wszystkich do stołu, na wielkanocne śniadanie. Niezbyt zadowolone dzieci usiadały do stołu. Bacznie rozglądały się jednak na boki i zastanawiały się, gdzież też może być ukryte szóste jajo! Gdy wszyscy byli już przy stole, dziadek sięgnął po talerzyk, który stał na środku stołu. I w tej właśnie chwili dał się słyszeć wesoły okrzyk: „Jest! Jest! Jest szóste jajo!”. Rzeczywiście, jajo numer 6 leżało na talerzyku na samym środku stołu. To było wielkanocne jajo, którym wszyscy się podzielili, składając sobie życzenia. Mimo iż nie było ono z czekolady, tak jak pięć poprzednich, dzieciom bardzo smakowało i stwierdzili, że za rok również takie chcą dostać od wielkanocnego zająca.

Zadania do wykonania

  1. Wytnijcie 10 jajek z papieru- dobrze, aby miały różne kolory
  2. Ustawcie jajka i policzcie je. Liczymy od lewej do prawej( pamiętajcie, że licząc mówimy jeden, a nie raz)
  3. A teraz spróbujcie nazywać jaki kolor ma jajko piąte, drugie itp.
  4. A teraz – jajko żółte jest ( które z kolei?)
  5. Kiedy już pobawicie się jajkami możecie wykonać ćwiczenia z karty pracy- porównaj liczebność      zbiorów…..                                                                                                                                                               Karta pracy- liczebność zbiorów

Dodatkowe- wysłane elektronicznie

Karta pracy- policz i połącz w pary

Karta pracy- policz i dodaj

Dzień 5

Edukacja językowa

Wielkimi krokami zbliża się Wielkanoc. Tradycją drugiego dnia tych świąt jest zwyczaj polewania się wodą zwany śmigusem- dyngusem.

Posłuchajcie opowiadania o śmigusie dyngusie, a potem porozmawiajcie z rodzicami lub dziadkami o tym, jak tę tradycję kultywowano dawniej, a jak dzisiaj.

Lany poniedziałek

Słońce nieśmiało wyglądało przez chmury, upewniając się, czy ludzie pamiętają, że dzisiaj jest śmigus-dyngus.
Pierwszy wstał tato. Cichuteńko na paluszkach przemknął się do kuchni, nalał wody do szklanki. Bezszelestnie wszedł do pokoju dzieci. Pokropił wodą Karolinkę i Pawła. Wzdrygnęli się i schowali głowy pod kołderkę. Zanim pierwsze krople spadły na Paulę, duży strumień wody z butelki po płynie do mycia naczyń oblał pidżamę taty. Ten, zaskoczony, machinalnie wylał resztkę zawartości szklanki na córkę.
– O nie! – krzyknęła i wyskoczyła z łóżka. Atakowała wodą uciekającego żartownisia.
Tato przebiegł przez pokój i skrył się do łazienki. Tymczasem Paweł i Karolinka wstali i udali się do kuchni, gdzie mieli przygotowane pistolety na wodę. Podbiegli do siostry i zaczęła się mokra wojna. Ze ściany, pokrytej beżową lamperią, spływały wodne strużki. Tato słysząc, co się dzieje, odważnie wyszedł z łazienki i postawił bosą stopę na zalaną podłogę. Stracił równowagę i chwilę przebierając nogami w miejscu, zawisł na klamce. Wylądował na podłodze, podcinając niechcący synowi nogi. Już obaj leżeli zanosząc się od śmiechu. Wystraszone początkowo siostry również poddały się ogólnej wesołości.
– No, dzieciaki, dość tego. Za chwilę wróci mama z pracy – zwrócił uwagę tato.
– Ojej, może się przewrócić – stwierdziła Karolinka.
Paula prędko rzuciła kilka ścierek. Szybko uporali się ze stojącą z przedpokoju kałużą. Cała czwórka na kolanach wycierała do sucha podłogę, gdy do domu weszła mama.
– Aaa! – krzyknęła, znikając za drzwiami. Po chwili uchyliła je lekko, zerknęła do środka.
– Co to?! Myślałam, że to jakieś psy grasują u nas w domu!
– Śmigus-dyngus! – krzyknęła Paula, delikatnie oblewając mamę.
– Ach tak?! A ja przyniosłam chlebek od zajączka – z wyrzutem powiedziała mama.
– Chlebek! – zawołały jednocześnie dzieci. Mama czasami przynosiła z pracy bardzo smaczny chleb, pieczony w prawdziwym wiejskim piecu. Kupuje go od koleżanki, ale zawsze mówi, że od zajączka. Podobno ten niespotykany zajączek mieszka pod lasem, niedaleko fabryki, w której pracuje mama. Szaraczek w swojej norce ma piec, w którym wypieka najsmaczniejszy chlebek na świecie. Kto zje kawałek tego smakołyku, ten nigdy nie będzie głodny. Za każdym razem mama przynosi nową historyjkę o zajączku i jego rodzinie.
Dziewczynki wiedzą, że to bajka, ale lubią, kiedy mama opowiada. Mały Pawełek słucha uważnie z szeroko otwartymi oczami i buzią.
Po smacznym śniadanku wszyscy wyszli na balkon rozkoszować się słońcem, które na dobre wyszło zza chmur. Było bardzo ciepło, wróble harcowały w pobliskich krzakach okalających trawnik. Nagle z sąsiedniego balkonu doleciały do nich mokre krople. Paweł pobiegł do pokoju i przytaszczył duży pistolet na wodę. Niestety nikogo nie było widać. Chwilkę odczekał, a kiedy zobaczył uchylające się drzwi od sąsiedniego balkonu, wycelował strumień wody w tamtym kierunku.
– A masz! – zawołał.
– A to co?! – zapytała zdziwiona sąsiadka.
– Przepraszam cię Weroniko, ale dzisiaj lany poniedziałek – usprawiedliwiała synka mama.
– Wiem, wiem, moja córka tez biega z jajkiem na wodę. Zdążyła już wszystkich w domu pooblewać. – Zaśmiała się.- Może przyjdziecie do nas na filiżankę kawy? Pokażę ci te nowe wzory na poduszkę.
– Dobrze, przyniosę kawałek wielkanocnego mazurka.
Mama i tato poszli do sąsiadki. Zabrali też Pawełka, który uwielbiał bawić się z małym kotkiem pani Weroniki.
Tymczasem siostrzyczki nabrały w butelki wody i wyszły na plac zabaw. Ostrożnie wysunęły głowy z klatki schodowej. Rozejrzały się, obserwując teren. Nikogo nie zauważyły, więc śmiało zeszły na plac. Wtem usłyszały jakieś okrzyki i dudnienie kroków na klatce schodowej. To chłopcy wypadli z hałasem na dwór. W rękach trzymali butelki pełne wody. Mokrzy i rozbawieni, opowiadali o tym, jak kogoś zaskoczyli.
Dziewczynki siadły na brzegu piaskownicy. Butelki z „amunicją” schowały pod nogi. Rozochocona gromada wyrostków zaczęła rozglądać się, kogo by tu jeszcze oblać. Wreszcie zauważyli Paulę i Karolinę.
– Chodźcie, oblejemy je! Udajemy, że nic nas nie obchodzą – poddał pomysł Piotrek.
– Dobrze, chodźmy! – Zgodzili się pozostali. Szli wolno, rozglądali się, liczyli wrony na niebie, pogwizdując. Usiedli na drewnianych poprzeczkach drabinek.
Siostry ostrożnie wstały, wycofując się  do domu.
– Hej! Uciekają! – Piotrek nie wytrzymał, podbiegł do nich, lejąc na boki wodę.
Był zaskoczony bardzo, gdy te stanęły uzbrojone w butelki. W jednej minucie był cały mokry. Wtedy z pomocą zjawili się koledzy. Dziewczyny broniły się do ostatniej kropli wody. Widok był zabawny. Kapało z włosów, z nosa, mokre koszulki poprzyklejały się do ciała.
Z pustymi już butelkami wszyscy pobiegli do domów, by je napełnić. Okazało się, że chłopcy schowali swoje zapasy na korytarzu i tam ponownie zaczęła się bitwa na wodę. Zdziwione dziewczynki uciekły do mieszkania, które znajdowało się na niskim parterze. Pozwoliło to uciekinierkom wyjść przez balkon. Indiańskim krokiem okrążyły budynek i teraz one z kolei zaatakowały chłopców od strony drzwi wejściowych. Piski i okrzyki radości rozbrzmiewały na całej klatce schodowej. Paula i Karolinka co pewien czas napełniały dzbanki wodą. Oczywiście podłoga w łazience była mokra, i nie tylko tam. Dzieci stwierdziły, że wchodzenie drzwiami i wychodzenie balkonem to wspaniała zabawa. W związku z tym wodna ścieżka prowadziła od łazienki, poprzez dywan w pokoju, balkon, a także przez klatkę schodową. Do interesującego szlaku gonitwy dołączyli koledzy z sąsiedztwa. Wszyscy wbiegali do mieszkania z przeróżnymi wiaderkami, pojemnikami na wodę, przyczyniając się do zalania podłóg.
Siostry oraz kilka ich koleżanek ukryły się za wolno stojącym garażem, przygotowane do ostatecznej bitwy. Widziały, jak chłopcy biegali wokół bloku, próbując ich dogonić. Trzymały się za brzuchy, żeby nie pęknąć ze śmiechu. To zdradziło kryjówkę uciekinierek. W górę tryskały strugi i strużki wody. Wesołe okrzyki, piski i śmiechy ściągnęły do okien gapiów. Komentowali beztroską zabawę dzieci, sami przy tym się bawiąc. Sąsiedzi wychodzili na balkon, zainteresowani wrzawą.
– Zobacz, zobacz Stasiu, co tu się dzieje! – zawołała pani Weronika.
Mama Pauli i Karolinki zakończyła dzień śmigusa-dyngusa.
– Pięknie! – powiedziała z dezaprobatą. – Chyba koniec na dzisiaj. Zapraszam wszystkich do mnie, na ciasteczka – rzuciła propozycję, gdyż miała ukryty plan.
Cała gromada dzieci była uradowana, że mama Pauli nie gniewa się. Toteż wszyscy chętnie skorzystali z tak nieoczekiwanego zaproszenia. Wypieki pani Stasi znane były na całym osiedlu, a szczególnie mazurek kokosowo-budyniowy. Każdy nastawił się na smaczny poczęstunek. Jednak to, co zastali w domu, nie rokowało na zbyt szybkie zajęcie miejsc przy stole.
– Kochani, zapraszam do wielkiego sprzątania – powiedziała mama z ujmującym uśmiechem. – Proszę bardzo: ściereczki, wiaderka. Po skończonej pracy czekam na was ze słodką niespodzianką.
Wstyd im było, że tak narozrabiali. Ze skruszoną miną przystąpili do usuwania wody. Sprzątanie zajęło im więcej czasu niż dyngusowa bitwa. Naprawianie szkód toczyło się mimo to w przyjemnej atmosferze. Dobrze jest czasami solidnie popracować.
– Mamusiu, skończyliśmy. Możesz sprawdzić? – poprosiła Karolinka.
– Taak, z grubsza jest powycierane. Jutro dokończę i wypoleruję podłogi. Zasłużyliście na trochę słodkości. Chodźcie do stołu.
Nastrój zdecydowanie się poprawił. Buzie same uśmiechały się do sławnego mazurka mamy. Paula, jako gospodyni, nalała gościom do filiżanek soku porzeczkowego, który w ubiegłym roku zrobiła babcia. Chłopcy z apetytem pałaszowali ciasto i opowiadali najzabawniejsze sytuacje z dzisiejszego śmigusa-dyngusa. Mama również śmiała się razem z dziećmi.
Z mieszkania, które stało się centrum blokowego lanego poniedziałku, długo jeszcze dochodziła radosna wrzawa.
– A wiecie, co jest najważniejsze? – Zapytała pani Stasia. – Potraficie się bawić nie czyniąc nikomu krzywdy.

Zrób książeczkę ,, Tradycje Świąt Wielkanocnych”- wytnij obrazki. Ułóż wg kolejności i przeczytaj podpisy- wysłane elektronicznie

Jeśli nie robisz książeczki zaprojektuj kartkę wielkanocną.

Our Whimsical Days - Our Whimsical Days

TEMATYKA ZAJĘĆ „WIELKANOC”  OD 30 MARCA DO  3 KWIETNIA

            Piosenka ,, Wielkanocny koszyczek”

Kochani niedługo Wielkanoc. Na pewno czekacie na Zajączka, który wypełni Wasze koszyczki.

Przypomnijcie sobie piosenkę, którą nuciliśmy i która bardzo Wam się podobała.

Piosenka oraz jej tekst dostępny w zakładce: Piosenki i zabawy muzyczne

GRA WIELKANOCNA

GRA WIELKANOCNA

OPOWIADANIE A .GALICY”BAJECZKA WIELKANOCNA”

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
– Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
– Co to? Co to? – pytał Zajączek.
– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.

ZADANIE ŻABKI- Puste karty można sobie powycinać i wpisać wg pomysłu np.wyrazy przeciwstawne np. na listku- duży,na żabce-mały,lub na listku zadanie z dodawaniem :3+4,a na żabce :7 i też łączymy w pary .Zależy od pomysłu

Edukacja plastyczna

Wielkanocny zajączek

Poproście Rodziców o rolkę po papierze toaletowym. Można z niej zrobić wielkanocnego zajączka. Potrzebne będą oprócz rolki:

– kolorowy papier lub bibuła

– nożyczki

– klej

Jak zrobić zajączka?

  1. Owiń rolkę kolorowym papierem lub bibułą
  2. Wytnij długie uszy- możesz najpierw je narysować
  3. Wklej uszy od środka
  4. Wytnij oczy, nosek i buźkę- przyklej z przodu rolki
  5. Wytnij trzy wąskie, ale dość długie paski, z których zrobisz wąsy.

 Zajączek gotowy. Na pewno ozdobi Wasz stół podczas wielkanocnego śniadania.

zajaczek-z-rolek-4-e1552244444874

Pisanka wielkanocna

Potrzebne będą:

– jajko wycięte z brystolu lub na ni narysowane

– kolorowa bibuła

– klej

Jak zrobić pracę?

  1. Małe kawałki bibuły ugniatamy w kuleczki
  2. Gotowe kuleczki naklejamy na wyciętym lub narysowanym szablonie jajka. Można układać wzorki lub wcześniej je narysować
  3. To trochę pracochłonne, ale ćwiczy Wasze paluszki.pisanka

Ucieszymy się jak wyślecie zdjęcia swoich prac.

Powodzenia!

Edukacja matematyczna

Znamy już wszystkie cyfry i znaki. Wykorzystajcie załączone karty pracy. Pobawcie się w labirynty, policzcie pisanki, pomóżcie zajączkowi itp.

GRA WIELKANOCNA LICZENIE

5a25aa42932c1ddb40bc41704f1e762b

 17

PrintFriendly and PDF
PolskaHerbGminyPrzygodzice

kpn-logo
przedszkole-wruchu gora_grosza_new gora_grosza_new Czyste powietrze