INNOWACJA PEDAGOGICZNA  EDUKACJA PATRIOTYCZNA  „MAŁY PATRIOTA”

Publiczne Przedszkole im. Jasia i Małgosi w Przygodzicach

Autorzy: Sabina Modrzyńska, Aneta Radajewska

logo-400x4002

      

Dane dotyczące innowacji:

  1. Nazwa innowacji – ,, Mały patriota”
  2. Rodzaj innowacji – organizacyjno- metodyczna
  3. Data realizacji  – IX -2017r – XII- 2018r.
  4. Adresat innowacji – Dzieci w wieku przedszkolnym
  5. Zakres innowacji – Innowacja ,, Mały patriota” obejmuje zakres edukacji patriotycznej skoordynowanej ze wszystkimi obszarami Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego. Realizowana będzie w Publicznym Przedszkolu im. Jasia i Małgosi w Przygodzicach przez cały rok szkolny 2017/2018 z możliwością kontynuacji do 31 grudnia 2018 roku. Obejmować będzie w różnym zakresie wszystkie grupy przedszkolne.

Motywacja:

Najwybitniejszy Polak św. Jan Paweł II określił, że patriotyzm to umiłowanie do tego, co ojczyste: umiłowanie historii, tradycji, języka oraz krajobrazu ojczystego.

Patriotyzm charakteryzuje się przedkładaniem celów ważnych dla ojczyzny nad osobistymi, a także gotowością do pracy dla jej dobra i w razie potrzeby poświęcenia dla niej własnego zdrowia lub życia.

Patriotyzm oparty jest na poczuciu więzi społecznej, wspólnoty kulturowej oraz solidarności z własnym narodem i społecznością. Polska jest wartością, którą powinniśmy kochać i szanować. W kształtowaniu patriotyzmu u dzieci ważne role spełniają: rodzina, przedszkole, szkoła, literatura, obrazy, pieśni i muzyka, wycieczki turystyczno- krajoznawcze, odwiedzanie muzeów, uroczystości państwowe, przedszkolne, poznawanie tradycji, rozmowy. Oddziaływanie na poszczególne osoby w zakresie kształtowania postaw patriotycznych powinno być dostosowane do wieku i stopnia ich dojrzałości.

Największy wpływ na osobowość małego człowieka mają rodzice. To oni wychowują swoje dziecko według własnego systemu wartości. W rodzinnym środowisku dziecko od urodzenia uczy się pełnienia określonych ról, obowiązków, życzliwości w stosunku do dorosłych, podporządkowywania się poleceniom starszych, a także samodzielności, niesienia pomocy rodzicom, kultywowania miłości, przyjaźni. Dziecko najpierw w domu rodzinnym dowiaduje się, co stanowi jego Ojczyznę- poznaje piękne góry, morze, miasta, wioski, lasy, pola.. Rodzina budzi w dziecku przywiązanie do Ojczyzny, do swojego otoczenia, uczy dostrzegać jego piękno, czyli kształtuje uczucia, z których w przyszłości może się zrodzić gorący patriotyzm. Można to robić na różne sposoby. Dużo zależy od zaangażowania oraz pomysłowości rodziców. Ważna jest też ich postawa wobec wartości patriotycznych. Jeśli rodzic będzie szanował flagę i inne symbole narodowe, dumnie śpiewał hymn oraz regularnie uczestniczył w państwowych uroczystościach, to dziecko szybko nauczy się naśladować go, ponieważ to rodzice są dla swoich dzieci głównymi wzorami do naśladowania.

Niezwykle istotna rzeczą jest poznawanie języka ojczystego i jego piękna. Czytając wiersze o tematyce patriotycznej, legendy, książki dotyczące historii Polski, poznając bohaterów narodowych , kształtuje się patriotyzm u dzieci.

Następną rolą w kształtowaniu patriotyzmu u naszych wychowanków jest rozwijanie zainteresowań związanych z poznawaniem kraju, w którym żyją. Wycieczki krajoznawcze i turystyczne pozwalają dzieciom poznać najbliższe otoczenie i dany region Polski.

Gdy dziecko będzie nieco starsze i poszerzy się krąg jego zainteresowań, przy rozmaitych okazjach pokazujemy mu mapę polski. Dzięki temu pozna położenie ważniejszych rzek, regionów, góry, morze. Warto zadbać o to, by dziecko nauczyło się znaczenia symboli narodowych, szacunku dla godła Polski, barw państwowych, hymnu narodowego.

Kolejną ważną rzeczą jest zadbanie o udział malucha w patriotycznych wydarzeniach: paradach, przedstawieniach, festynach i koncertach. Uroczystości związane z Świętem Niepodległości, innymi świętami narodowymi, sportowymi, bądź religijnymi pomogą przybliżyć dziecku znaczenie słowa patriotyzm, ojczyzna. To dobra okazja do nauki, ale i przyjemnego spędzania czasu.

W ten sposób małymi kroczkami kształtujemy w dzieciach dumę narodową i świadomość ,,bycia Polakiem”. Obserwowanie z pozoru prostej czynności np. kibicowania polskim sportowcom, pokaże dziecku, że rodzice czynnie uczestniczą w życiu kraju i dobrze mu życzą.

Zapoznanie dzieci z tradycjami i obrzędami naszego narodu pozwala wzbudzić u nich więź z innymi, z regionem. Dzieci uczą się kochać swój kraj poprzez piękno jego przyrody i bogactwo jego kultury, poprzez zapoznanie się z symbolami narodowymi, z hymnem Polski, znakiem Orła Białego, flagą biało- czerwoną, poprzez poznanie herbu miejsca, w którym żyją.

Przedszkole od najmłodszych lat uczy pierwszych postaw i wzorców patriotycznych. Uczy szanować godło państwowe, flagę i język polski. Podczas różnych ważnych uroczystości przedszkolnych i państwowych pokazuje, jak się zachować. Podobnie jak dom rodzinny przedszkole formuje osobowość człowieka. Przedszkolak rozwija się fizycznie, moralnie i duchowo. Uczy się panować nad emocjami, nabywa intelektualne sprawności, dzięki którym lepiej rozumie świat. Kształtuje odpowiednią postawę wobec ludzi i otoczenia. Przedszkole to instytucja oświatowo- wychowawcza mająca ogromny wpływ na kształtowanie postaw ogólnorozwojowych, jak i patriotycznych.

Proponowana innowacja ma służyć pomocą nauczycielom przedszkola w przygotowaniu wychowanków do otworzenia dziecięcych serc i umysłów na kraj ojczysty i ludzi w nim żyjących. Poszerza treści wychowania patriotycznego. W realizację celów będzie zaangażowana cała społeczność przedszkolna, rodzice oraz różne instytucje.

Wychowanie patriotyczne jest tą dziedziną, której wyników w odniesieniu do dzieci nie da się zmierzyć. Jednak nauczyciel powinien być przekonany, że jego wychowankowie wiedzą ,iż są Polakami i są z tego dumni.

Główne założenia innowacji

Istotą innowacji jest wzbogacenie wiedzy dzieci na temat edukacji patriotycznej, poznanie tradycji oraz ważnych wydarzeń z historii Polski. Plan działań innowacji przeznaczony jest dla dzieci w wieku przedszkolnym. Będzie realizowany podczas zajęć w przedszkolu i na terenie miejscowości Przygodzice. Realizacja treści polegać będzie na kształceniu właściwych postaw społecznych i patriotycznych. Podczas realizacji wykorzystywane będą środki dydaktyczne stwarzające optymalne, naturalne sytuacje.

Cel główny:

– wzbogacenie wiedzy na temat edukacji patriotycznej, poznanie historii i tradycji regionu oraz ważnych wydarzeń z historii Polski.

Cele szczegółowe:

– poznanie historii powstania państwa polskiego, symboli narodowych

– poznanie historii Święta Niepodległości Polski i Konstytucji Trzeciego Maja

– poznanie prawidłowych zachowań w trakcie słuchania i śpiewania hymnu Polski

– pozytywne ocenianie i naśladowanie uznanych tradycją zachowań podczas uroczystości przedszkolnych i państwowych

– kształtowanie szacunku dla własnego państwa

– kształtowanie tożsamości narodowej i współuczestniczenia w pielęgnowaniu tradycji

– kształtowanie więzi z krajem ojczystym i świadomości obywatelskiej

– rozwijanie poszanowania postaw prospołecznych i dobra wspólnego

– rozwijanie poczucia odpowiedzialności oraz szacunku dla symboli narodowych

– umożliwianie kreatywnego uczestnictwa w wydarzeniach kulturowych

– oglądanie wystaw i ekspozycji regionalnych

– stwarzanie okazji do uczestnictwa w konkursach o tematyce patriotycznej

 

Procedury osiągnięcia celów

Realizacja innowacji patriotycznej wymaga starannego doboru metod i form pracy. Dzieci zdobywają doświadczenie przede wszystkim poprzez własną działalność i kontakty z innymi ludźmi. Odpowiedni dobór metod i form pracy, właściwe formułowanie zadań oraz motywowanie dziecka do pracy sprzyjają wszechstronnemu rozwojowi jego osobowości.

  1. Prezentacje multimedialne.
  2. Ekspozycja prac plastycznych
  3. Udział w konkursach, przedstawieniach, programach artystycznych.
  4. Spacery po okolicy, poznanie środowiska geograficzno- przyrodniczego
  5. Zwiedzanie miejscowej Chaty Regionalnej- poznanie zgromadzonych zabytków i kultury regionalnej

 

Spodziewane efekty

Przyjęte w innowacji założenia, cele, treści kształcenia i metody sprzyjają wzbogaceniu wiedzy przedszkolaków o ich regionie, jego historii i teraźniejszości, uwzględniając naturalną potrzebę identyfikowania się z najbliższym otoczeniem i twórczego uczestnictwa w jego rozwoju.

 

W trakcie innowacji i po jej zakończeniu nastąpi:

– wzrost aktywności przedszkola w podejmowaniu współpracy z władzami samorządowymi i instytucjami lokalnymi tworzącymi kulturę regionu w celu umożliwienia dzieciom skutecznego uczestnictwa w życiu publicznym

– zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w kształceniu w przedszkolu

– wzmocnienie poczucia tożsamości regionalnej nauczycieli jako postawy zaangażowania się w funkcjonowanie własnego środowiska i autentycznego otwarcia się na inne społeczności i kultury

– upowszechnianie wiedzy historycznej wśród dzieci i rodziców

– wzrost przedsięwzięć edukacyjno- wychowawczych, wystaw, konkursów i innych form upowszechniania edukacji patriotycznej

– wzbogacenie bazy przedszkola- zakup literatury, płyt CD z muzyką patriotyczną, pomoce dydaktyczne o treściach patriotycznych

 

Osiągnięcia dzieci po zakończeniu realizacji innowacji

Podejmowane działania wychowawcze i pedagogiczne zmierzają do tego, by przedszkolak dysponował określonymi umiejętnościami i obiektywnie promował swoją placówkę, miejscowość, region. Chcemy wyposażyć dziecko poprzez edukację patriotyczną w następujące umiejętności.

Dziecko:

– współdziała w grupie w sposób bezkonfliktowy i efektywny

– poprawnie i zrozumiale wyraża się w mowie i środkach wyrazu artystycznego

– wykazuje od najmłodszych lat zainteresowanie swoim regionem, jego kulturą i historią

– samodzielnie wykonuje prace o tematyce patriotycznej

– prezentuje swoje prace przed społecznością przedszkolną, rodzicami i opiekunami placówki

– jest współorganizatorem uroczystości z okazji Święta Niepodległości i Narodowego Święta Konstytucji Trzeciego Maja

– bierze czynny udział w wycieczkach w celu poznania historii swojego regionu

– właściwie zachowuje się podczas uroczystości, wizyt w ciekawych miejscach

Dziecko rozumie:

– znaczenie tradycji lokalnej w dobie integracji

– potrzebę odkrywania piękna rodzinnej kultury

– potrzebę ciągłego doskonalenia się

– znaczenie odpowiedzialności w pracy grupowej

Dziecko zna:

– najważniejsze zabytki regionu

– obrzędy i zwyczaje swojego regionu

– legendę na temat powstania państwa polskiego

– symbole narodowe( godło, flaga, hymn Polski)

– właściwą hierarchię wartości i postaw społecznych

 

Metody i formy pracy

Formy pracy w odniesieniu do innowacji dzielimy na :

– indywidualną pracę z dzieckiem

– pracę zespołową

– pracę z całą grupą

– współpracę z pozostałymi grupami przedszkolnymi

 

Metody stosowane w czasie realizacji innowacji:

– podające

– praktyczne

– problemowe

– eksponujące

– aktywizujące

– programowe- z użyciem komputera

 

Metody dostosowujemy do wieku, zainteresowań i możliwości dzieci.

 

Różnorodne metody i formy pracy w realizacji innowacji ,, Mały patriota”:

– wycieczki po najbliższej okolicy

– wycieczki krajoznawczo- turystyczne

– wyjścia do placówek związanych z gromadzeniem i eksponowaniem dziedzictwa kulturowego regionu

– formy działalności plastycznej

– formy sceniczne

– konkursy

– Internet i media w edukacji

 

Ewaluacja i monitoring

Dzieci wykonują różne zadania, które na bieżąco są analizowane przez nauczyciela. Na koniec roku szkolnego należy przedstawić sprawozdanie przed Radą Pedagogiczną. Poprzez stronę internetową przedszkola przedstawić rodzicom podsumowanie realizacji innowacji uwzględniając w nim opisy, prace plastyczne dzieci, zdjęcia, dyplomy.

DSC02500DSC02523

 

DSC02559 - KopiaDSC05266

 

Image37P1000311

Image43Image09

P1000286

P1000300P1000291

DSC05271

DSC05269

P1000188

Image39

31564271_1841987059186578_3535003859816546304_n

P1000207

Mały artysta. Przedszkole rozwijające twórców

Autor: Lidia Mikołajczyk

Podstawa prawna:
– Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)

– Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506, z późn. zm.)
Rodzaj innowacji: innowacja metodyczna
Program innowacyjny zostanie przeprowadzony w Publicznym Przedszkolu im. Jasia
i Małgosiu w Przygodzicach.
Innowacja pedagogiczna realizowana będzie w roku szkolnym 2014/2015 wśród wszystkich grup wiekowych w przedszkolu.
Materiały do prowadzenia zajęć będą pochodzić z zasobów własnych przedszkola.
Innowacja opiera się na zwróceniu większej uwagi na twórczość artystyczną (taniec, muzyka, recytacja, różne formy plastyczne) najmłodszych w pierwszym etapie edukacyjnym. Działania te związane będą z udziałem przedszkolaków w życiu kulturalnym i artystycznym.
Wiek przedszkolny to najlepszy okres na podjęcie stymulacji twórczego rozwoju dziecka. Poprzez zabiegi metodyczne i odpowiednio planowaną organizację można to rozwinąć. Okres przedszkolny wiąże się z intensywnym rozwojem wyobraźni, fantazji
i twórczego myślenia. Wraz z dorastaniem dzieci właściwości te powoli zanikają. Dzieci przestają być tak ekspresywne.
Innowacja pedagogiczna wiązać się będzie z organizacją i udziałem w konkursach
o tematyce artystycznej, zarówno wewnątrzprzedszkolnych, jak i zewnątrzprzedszkolnych: na poziomie gminy, powiatu, województwa i kraju. Najmłodsi swoje umiejętności prezentować będą przed społecznością lokalną: przedstawienia teatralne, montaże słowno-muzyczne, wystawy prac plastycznych, udział w uroczystościach lokalnych (dożynki, jasełka, majówka, Dni Babci i Dziadka, festyny rodzinne). Ważnym elementem innowacji będzie zapraszanie do przedszkola lokalnych artystów. W przedszkolu prowadzone będą dodatkowe zajęcia, podczas których dzieci rozwijać będą mogły swoje umiejętności taneczne, muzyczne artystyczne i plastyczne.
Dzieci w oddziale przedszkolnym odczuwają silną potrzebę tworzenia i obcowania ze sztuką. Ekspresja dziecięca w przedszkolu jest bardzo naturalna. Organizacja zadań artystycznych wpływa na wszechstronny rozwój dziecka – na wszystkie jego zmysły.
To także forma poznania samego siebie oraz środowiska zewnętrznego. Twórczość daje dziecku wiele radości. Z wiekiem twórczość dziecięca zostaje ograniczona.
Ważnym elementem innowacji będzie zacieśnienie współpracy z Gminnym Ośrodkiem Kultury i Sportu oraz z Publiczną Biblioteką w Przygodzicach. W tych centrach organizowane będą wystawy prac dzieci.
Przedszkole posiada dobrą bazę związaną z podjęciem innowacji. Stanowi ją odpowiednia kadra pedagogiczna posiadająca wiedzę z licznych warsztatów i kursów artystycznych. Od lat prowadzone są kółka taneczne i plastyczne.
Innowacja przyczyni się także do lepszej współpracy przedszkola z rodzicami i innymi przedszkolami z terenu gminy.

OPIS ZASAD INNOWACJI
Innowacja bazuje w oczywisty sposób na zapisach z podstawy programowej:
– 1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
– 8) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
10) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
Aby osiągnąć cele wychowania przedszkolnego, należy wspomagać rozwój, wychowywać i kształcić dzieci w następujących obszarach:
7. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
1) wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie;
2) odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługując się mową, mimiką, gestem
i ruchem; umie posługiwać się rekwizytami (np. maską).
8. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
1) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu;
2) dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego, wyraża je, pląsając lub tańcząc;
3) tworzy muzykę, korzystając z instrumentów perkusyjnych (oraz innych przed-miotów),
a także improwizuje ją ruchem;
4) w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej.
9. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
1) przejawia, w miarę swoich możliwości, zainteresowanie wybranymi zabytkami i dziełami sztuki oraz tradycjami i obrzędami ludowymi ze swojego regionu;
2) umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych;
3) wykazuje zainteresowanie malarstwem, rzeźbą i architekturą (także architekturą zieleni
i architekturą wnętrz).
Artystyczne wytwory dziecięcej działalności rzadko kiedy wychodzą poza mury przedszkola. Celem innowacji jest promocja dziecięcej twórczości w środowisku lokalnym poprzez wystawy, przedstawienia teatralne, festiwale muzyczne. Działanie to wpisuje się udział dziecka w życie kulturalne. Z drugiej strony do przedszkola zapraszani będą także artyści, którzy artystyczne umiejętności rozwijać będą u dzieci. Przedszkole stanie się miejscem odkrycia małych talentów.

CELE INNOWACJI:

1. Rozwijanie podstawowych gałęzi artystycznych w środowisku przedszkolnym.
2. Kontakt ze środowiskiem artystycznym regionu.
3. Ugruntowanie podstawowej wiedzy artystycznej.
4. Rozwijanie umiejętności manualnych poprzez pracę z narzędziami artystycznymi.
5. Poznanie zasad powstawania tekstów kultury.
6. Zapoznanie się z ofertą kulturalną regionu.
7. Organizacja wycieczek do galerii, teatrów, wystaw.

CELE SZCZEGÓŁOWE:
Głównym celem innowacji jest rozwijanie możliwości artystycznych dziecka poprzez wzbudzanie zainteresowań sztuką, kształcenie umiejętności jej odbioru i tworzenia w zakresie aktywności plastycznej, muzycznej, teatralnej i tanecznej:
– odkrywanie i rozwijanie indywidualnych uzdolnień artystycznych dziecka;
– eksponowanie inwencji twórczej w różnych formach aktywności twórczej i ekspresji dziecka:
plastyka, muzyka, taniec (ruch), drama i teatr;
– nabywanie umiejętności poprzez działanie;
– wspieranie samodzielnych działań i zabaw twórczych dziecka;
– organizowanie sytuacji edukacyjnych umożliwiających dziecku kontakt z różnymi dziedzinami
sztuki: malarstwo, muzyka, ruch, taniec i teatr;
– kształtowanie umiejętności wyrażania własnych doznań i przeżyć w kontaktach ze sztuką;
– rozwijanie pomysłowości i wyobraźni w działaniu poprzez dostarczanie dziecku akcesoriów, materiałów, narzędzi i środków oraz wskazywanie na różne możliwości ich wykorzystania;
– dostarczanie bogactwa przeżyć emocjonalnych w kontaktach ze sztuką oraz wprowadzanie dziecka w świat pozytywnych wartości: dobro, prawda, miłość i piękno poprzez tworzenie otoczenia sprzyjającego rozumieniu i przeżywaniu tych wartości;
– kształcenie umiejętności współdziałania z innymi w procesie twórczości artystycznej.
W wyniku realizacji innowacji dzieci powinny:
– poznać swoje indywidualne preferencje artystyczne,
– poznać piękno i estetyzm sztuki,
– analizować i interpretować teksty kultury na określonym poziomie( np. użycie kolorów),
– omawiać teksty kultury przy pomocy swojego słownictwa,
– odwiedzić miejsca związane z działalnością artystyczna,
– uczestniczyć w życiu kulturalnym regionu,
– poznać bogactwo emocji związanych z ,,przeżywaniem sztuki”,
– prezentować wytwory swojej działalności przed szeroką publicznością.
ZASADY INNOWACJI:
Program realizowany będzie na zajęciach obowiązkowych i dodatkowych. Zajęcia warsztaty obejmować będą zagadnienia dotyczące:
– teatru – cykl zajęć dotyczących tworzenia widowiska teatralnego. Ich celem jest zapoznanie dziecka ze sztuką teatralną, poznanie środków wyrazu artystycznego stosowanych w teatrze, kształcenie umiejętności dramatycznych podczas zabaw twórczych, wprowadzenie elementów gry aktorskiej w tworzonych przez grupę inscenizacjach i widowiskach teatralnych, zakończonych występem przed publicznością na scenie. Ważnym elementem jest także uczestnictwo dzieci w przedstawieniach teatralnych z udziałem profesjonalnych aktorów. Grupy teatralne będą zapraszane do przedszkola, dzieci uczestniczyć będą
w wyjazdach do teatru.
– plastyki – ta część programu w całości poświęcona jest twórczej aktywności plastycznej dziecka. Podczas działań o charakterze plastycznym zorganizowanych pod kierunkiem swojego nauczyciela dziecko poznaje techniki plastyczne, narzędzia i środki wyrazu artystycznego służące do przedstawiania otaczającej rzeczywistości w formie plastycznej. Dziecko uczy się rozpoznawać i tworzyć barwy, projektować proste formy użytkowe
i przestrzenne, rozwija własną pomysłowość i wyobraźnię. Zawarte w tej części treści uwzględniają stopień rozwoju sprawności manualnych i stopień rozwoju plastycznego dzieci oraz umożliwiając im poznawanie języka sztuki plastycznej.
– muzyki – to część w całości poświęcona kontaktom dziecka z muzyką. Zaprezentowane tu zostały różne formy aktywności muzycznej dziecka z wykorzystaniem elementów nowoczesnych metod i koncepcji edukacyjnych kształcenia muzycznego dziecka. W tym obszarze skupiono się przede wszystkim na rozwoju wokalnych umiejętności dzieci. Przedszkole zaprosi także na spotkania artystów-muzyków. Muzyka towarzyszyć będzie także innym formom artystycznym: np. zajęciom plastycznym.
– tańca – ta część poświęcona zostanie rozwojowi rytmiki w przedszkolu. Dzieci poznają między innymi narodowe tańce. Wykorzystane zostaną tutaj tańce grupowe i w parach. Taniec bezpośrednio wiąże się z ruchem, przez co wpłynie to pozytywnie na zaspokojenie potrzeby ruchu.
EFEKT KOŃCOWY DLA UCZNIA:
Innowacja ma na celu harmonijny rozwój dziecka. Jej realizację wpłynie na:
– wzbogacenie słownictwa o tematyce artystycznej używanego przez dzieci,
– rozwój form komunikacji grupie,
– rozwój psycho-ruchowy i manualny,
– docenienie trudu włożone w wytwory kulturalne,
– rozwój wszystkich zmysłów,
– wystawy,
– przedstawienie teatralne,
– konkurs piosenki,
– występ taneczny.
METODY PRACY:
Realizując innowację nie wolno zapominać o obowiązującej dla wieku przedszkolnego zasadzie nauki poprzez zabawę. Forma zabawowa powinna dominować w zajęciach o charakterze artystycznym i dlatego wskazane jest stosowanie następujących form pracy z dziećmi:
zabawy twórcze;
zabawy inscenizowane;
zabawy ruchowe;
zabawy przy muzyce;
wycieczki;
spotkania z artystami;
konkursy;
uroczystości;
wystawy.
EWALUACJA PROGRAMU
Podczas trwania cyklu przeprowadzane będą konkursy i quizy zwiane z szeroko pojętą sztuką. Przeprowadzony zostanie wywiad z dziećmi oraz debata realizatorów dotycząca programu oraz ankieta wśród rodziców.
Narzędzia ewaluacji:
– ankieta dla rodziców.
– konkursy,
– quizy,
– wystawy,
– debata realizatorów,
– rozmowy z dziećmi.

PrintFriendly and PDF
PolskaHerbGminyPrzygodzice

kpn-logo
przedszkole-wruchu gora_grosza_new gora_grosza_new Czyste powietrze